Borghild Tenden (V): Vil samferdselsministeren be styret i Oslofjordtunnelen AS om ikke å forkorte nedbetalingsperioden før ny tilførselsvei forbi boområdet Heer, fra Gislerud til tunnelatkomsten ved Måna, er finansiert?
Begrunnelse
Oslofjordforbindelsen måtte vedtas med en statlig reguleringsplan, fordi Frogn ikke ønsket forbindelsen.
Ny tilførselsvei, kostnadsberegnet den gang til 30 mill. kr, var en del av Vegvesenets hovedplanen, men ble ikke tatt med i rv 23-prosjektet.
Dagens sterkt økte trafikk går fortsatt via den ulykkesbelastede Ottarsrudbakken i Frogn. Telling viser at 75 % av denne trafikken kommer fra tunnelforbindelsen og rv 23.
Lokalsamfunnet bør ha krav på skadebøtende tiltak, og når økonomien tillater at styret i Oslofjordtunnelen AS vurderer å stanse innkreving av bompenger allerede i 2011, bør innkrevingen kunne fortsette mot 2015 som planlagt, inntil Gislerud - Måna er finansiert.