Ivar Kristiansen (H): Uten særlig informasjon til berørte jernbaneaktører i Narvik, har svenske Rikstrafiken overtatt betjeningen av jernbanestrekningen Gøteborg/Stockholm helt opp til Narvik. Konsekvensene er tap av kompetansearbeidsplasser innen jernbanedrift i Narvik og ødeleggende virkninger for reiselivssatsing og persontrafikk på norsk side av riksgrensen.
Hva vil statsråden gjøre for å stimulere til at det norske jernbanemiljøet i Ofoten igjen kan oppbygges og utvikles til gunst for bl.a. reiselivsnæringen, person og godstrafikk?
Begrunnelse
Ofotbanen A/S inngikk i mai 2003 en underleverandøravtale med NSB etter at Samferdselsdepartementet hadde akseptert at strekningen Narvik - Riksgrensen ble kjørt av privat operatør. Denne trafikken, som er samtrafikk med Connex/Veolia Transport AB i Sverige, varer til 15.06. d.å, da underleverandøravtalen opphører. Konsekvensene blir da at en rekke arbeidsplasser i Narvik og i Ofotbanen A/S forsvinner samtidig som reiselivssatsingen og markedsføringen av Ofotbanen som en internasjonal "jernbaneport" til Norge forsvinner, som følge av at den norske betjeningen forsvinner.