Ketil Solvik-Olsen (FrP): Statsråden har i svar til Stortinget og uttalelser til media innrømmet at Regjeringens anslag for miljøeffekten av biodrivstoff var for optimistisk. Flere studier viser at dagens biodrivstoff ofte har svært lav CO2-gevinst, noe som gjør det til et svært kostbart CO2-tiltak. Mange advarer også om at økt bruk av biodrivstoff er en viktig faktor for økte matvarepriser.
Vil statsråden ta slik ny erkjennelse til etterretning og legge frem en nedjustert målsetting for pålagt markedsandel for biodrivstoff?
Begrunnelse
Med alle de negative effektene man ser fra 1. generasjon biodrivstoff, så er det ikke hensiktsmessig å tvinge frem storstilt bruk av dette (7 % i 2010). Undertegnede mener en bedre strategi er å satse på forskning og utvikling av ny produksjonsteknologi. Innblandingskravet må derfor utsettes inntil biodrivstoff kan produseres i tilstrekkelige mengder på en mer miljøvennlig måte, til lavere pris, og uten å skape press i verdens matforsyning. I tillegg bør det ferdigstilles en sertifiseringsordning, slik at energi- og CO2-effekten kvalitetssikres, samt lage en strategi for norsk satsing på alternativ biodrivstoffproduksjon (ref. satsingen på dyrking av Jathropa planten i Afrika, på områder hvor intet annet vokse vil).