Vera Lysklætt (V): Krisesentrene her i landet har nylig mottatt rundskrivet, Q-1/2008, fra Barne- og likestillingsdepartementet. Her fastsettes pris- og lønnsjusteringen for 2008 til 4,2 prosent.
Har statsråden ambisjon om å holde ansatte ved norske krisesentre i en lavtlønnskategori og utenfor tariff forhandlet fram mellom partene i arbeidslivet?
Begrunnelse
Det bør være et mål for krisesentrene at de ansatte skal ha tariffestede rettigheter når det gjelder lønn og arbeidsforhold. Krisesentrenes kvinnepolitiske profil tilsier at dette er mål man jobber mot på alle krisesentre. Dette blir imidlertid vanskelig dersom Barne- og likestillingsdepartementet i sine pålegg opererer med en annen prosent for lønnsjustering enn den KS og arbeidstakerorganisasjonene forhandler seg fram til.
I rundskriv Q-1/2008, pkt 5.4 Budsjett og regnskap står følgende:
"Årlig pris- og lønnsjustering skal i utgangspunktet være rammen for senterets økning i budsjettet. Pris- og lønnsjusteringen for 2008 er 4,2 prosent. Dersom det er behov for budsjettøkning ut over dette for å nå målet om at krisesenteret skal være tilgjengelig og tilrettelagt alle aktuelle brukergrupper, skal det begrunnes og dokumenteres særskilt. Dette skal legges ved søknaden om statstilskudd som sendes til vertskommunen."
Krisesentre som har ordnede arbeidsforhold, med tariffavtale og eventuelt medlemskap i KS, kommer i en klar konflikt i forhold til hvilken sats de legger seg på.
Umiddelbart kan man tenke at arbeidsrettslige avtaler må overholdes, og at det derfor er KS sin prosentsats for lønnsvekst sentrene må legge til grunn i sitt lønnsbudsjett. Oppfylling av andre tariffestede rettigheter som for eksempel lønnsglidning og etterslep kommer også i konflikt med den faste prosentsatsen som angis fra Barne- og likestillingsdepartementet. Det virker for øvrig unødvendig byråkratisk å legge opp til at en faktisk må "begrunne og dokumentere særskilt" noe som avklares gjennom avtalefestede lønnsforhandlinger.