Vera Lysklætt (V): Ny kartlegging viser at mellom 5 og 8 prosent av alle skolebarn er så stille og tilbaketrukne at det hindrer dem i læring og sosial omgang, dette ifølge Finnmark Dagblad i dag 15.april.
Hva vil statsråden gjøre for at skolehverdagen skal bli en god og positiv lærings- og utviklingsarena også for de stille elevene i skolen?
Begrunnelse
Forsker Ingrid Lund ved Universitetet i Agder har i sin doktorgradsavhandling undersøkt barn og unge som er stille og innesluttet på skolen. Hun sier at disse barna og ungdommene er en gruppe som lett blir oversett i larmen fra de andre barna. Når et barn er så stille og innadvendt at det går ut over læring og sosialt liv, blir det et atferdsproblem, like omfattende og alvorlig som utagerende adferd. Forskerens undersøkelse viser dessuten at få av disse barna får hjelp, sammenlignet med barn som sliter med utagerende adferdsproblemer.