Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til Dok 8:97(2007-2008).
Kan FKD avklare om Kystverket har vært i kontakt med ulike operatører innenfor bergingsmiljøet med oppfordring om å delta i anbud for prekvalifisering til senere anbudsutlysning vedr. fjerning av kvikksølv/heving av U864, om dette ble gjort etter fristen for prekvalifisering var løpt ut samt eventuelt også når og hvordan slik eventuell kontakt har funnet sted?
Begrunnelse
Jeg viser til Spørsmål nr. 793, datert 11.03.2008 og til Dok 8:97 (2007-2008).
Regjeringspartiene AP, SV og SP har avvist å bruke ytterligere tid til behandling av saken.
Det har derfor ikke vært mulig å få stilt spørsmål omkring det forhold som omhandles i spørsmålet på vanlig måte. På vegne av FrP ser jeg det derfor nødvendig å bruke ordningen med spørsmål til skriftlig besvarelse for å få opplyst saken bedre.
Jeg viser til bakgrunnen for saken: Vraket av ubåten U -864 ble lokalisert i 2003 og ligger på ca. 150 meters dyp ca. to nautiske mil vest for Fedje i Hordaland. Den kan inneholde så mye som 65 tonn metallisk (flytende) kvikksølv lagret på stålflasker ombord. Kystverket har tidligere innstilt på at ubåten ikke skal forsøkes hevet med sikte på å fjerne kvikksølvet fra havområdet utenfor Fedje, men at hele vraket skal innkapsles og ligge i ro på ubestemt tid.
Det ble mobilisert sterk motstand mot en slik løsning lokalt, regionalt og fra fagmiljøer. Statsråden avviste gjennom svar på skriftlige spørsmål å åpne for en ny vurdering av saken etter de reaksjonene som kom, og avviste også en bred høring for vurdering av innspillene, de metoder som tenkes anvendt og konsekvenser over tid. På bakgrunn av Dok 8: 33 2006-2007 fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik om fjerning av kvikksølv i vrak etter ubåt U864 ble det avholdt 2 høringer i Stortinget. På bakgrunn av de opplysningene som kom frem på høringene besluttet fiskeri- og kystministeren å gjennomføre ny faglig gjennomgang av alternativene til tildekking. Representantforslag 8:33 (2006-2007) ble behandlet i Stortinget. 15.5.2007.
Jeg viser til fiskeriministerens uttalelse i pressemelding publisert 17.4.2007: "På bakgrunn av høringer i Stortinget der flere aktører har kommet opp med nye forslag til hvordan ubåten kan heves, er det behov for mer tid til å utrede hevingsalternativet av ubåtvraket, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen. Kystverket har i sin rapport til Fiskeri- og kystdepartementet vurdert flere alternativer for å eliminere forurensningen fra vraket. Kystverkets vurderinger og anbefaling er basert på fysiske undersøkelser av selve vraket og området rundt dette i 2005 og 2006, samt vurderinger innhentet fra en rekke norske og internasjonale fagmiljøer. I etterkant har imidlertid flere nye aktører kommet på banen med nye forslag til hvordan ubåten kan heves." Jeg viser til at Eide Marine Services AS (EMS)var et av flere bergingsfirma som deltok på høringen og som fremla forslag til heving og fjerning av både kvikksølv og ubåtvrak.
Det fremstår som underlig at Kystverket nå gjennomfører arbeid omkring alternativ til tildekking - en løsning Kystverket selv sterkt anbefalte og som var grunnlag for Regjeringens egen beslutning men som Regjeringen selv omgjorde - uten å forsikre seg om at sentrale aktører i bergingsmiljøet og en av de sentrale aktørene på høringen i Stortinget har fått anledning til å inngi anbud på oppdraget. Fra advokatfirma Wikborg Rein har jeg fått opplyst at Kystverket 4.12.2007 sendte påminnelse om kvalifiseringsfrist til International Salvage Union samt en annen norsk aktør, men ikke til EMS som er et av Nord-Europas største bergingsselskap. Dette kan tyde på aktiv forskjellsbehandling av en viktig leverandør med sterk kompetanse.