Bård Hoksrud (FrP): Skal NSBs kunder, som bl.a. er pendlere, akseptere at de må stå i lang kø for å få kjøpe kort, fordi NSB ikke bemanner stasjonene, og i tillegg måtte betale ekstragebyr hvis de ikke har fått løst enkelt billett i automat.
Hva hvis stasjonen er stengt og man ønsker å fornye kundekort i helgene hvor de bemannede skrankene mange steder er stengte, og når automaten er i ustand, skal man da også betale gebyr for å kjøpe billett av konduktøren, og mener statsråden at dette er en god måte å behandle kundene sine på?
Begrunnelse
NSB – Regionaltrafikk. Pendlere som reiser fra flere av de store jernbanestasjonene, spesielt i Oslo, opplever store problemer i rushtiden med å få billetter både i billettautomatene og i de manuelle skrankene. Dette medfører at man blir pålagt et ekstragebyr når man må kjøpe billetten direkte på toget.
Flere togpassasjerer har tatt kontakt og vist til at dersom man må ta toget i tidsrommet fra 7.30 – 8.30 mellom blant annet Asker og Oslo, er det her sjelden man får sitteplass. Det er stor pågang av reisende. Dette fører også til at ønsker man å kjøpe kort (klippekort/ukekort/ månedskort om morgenen), kan det være lange køer i billettluken, da spesielt første mandag i måneden.
Dersom man ikke har tid til å stå lenge i kø for kjøp av kort, vil man fra 5. mai bli avkrevet gebyr på NOK 20,- for kjøp av billett på toget (og man får bare kjøpt enkeltbillett). Her skal det ifølge mange kunder også ha blitt gitt beskjed om at det skal vises nulltoleranse fra konduktørene, denne beskjeden skal komme fra øverste hold i NSB.
Hvis gebyret ikke betales, blir man angivelig kastet av på neste stasjon. Det har kommet sterke reaksjoner også fra flere av de funksjonshemmedes representanter, som reagerer sterkt på måten de nye reglene følges opp. For et selskap som i lang tid har slitt med sitt omdømme, kan ikke dette være positivt.