Laila Dåvøy (KrF): Barn med nedsatt hørsel får for lite hjelp og oppfølging, ikke minst gjelder dette i skolen. Foreldre melder om at mangel på tilrettelegging lokalt gir barn med nedsatt hørsel store helseproblemer og gjør dem handikappet. Habilitering tilrettelegges ulikt fra sted til sted. Svært mange barn får ikke den hjelpen de trenger i skolen, til tross for vedtak om spesialundervisning.
Hva vil statsråden gjøre for å bedre habilitering/rehabilitering for barn med nedsatt hørsel?
Begrunnelse
En masteroppgave viser at 3 av 4 hørselshemmede ikke har tilfredsstillende undervisning. En mor sier at mange lærere tror at barn med nedsatt hørsel hører normalt når teleslynge brukes, og at de derfor ofte underviser barna som 100 pst. hørende. Hun sier videre at "selve undervisningen må legges til rette: begrepsrettet undervisning, språkopplæring, spesiell oppplæring i norsk og stor fokus på tilrettelagt undervisning i engelsk."
Barn med nedsatt hørsel er, dersom de ikke får nødvendig hjelp, en risikogruppe hva gjelder psykiske helseproblemer. Det å ikke mestre hverdagen fordi deres hørselstap ikke blir tatt på alvor i de sammenhenger der det offentlige har ansvar for tilrettelegging, kan for mange bli svært vanskelig.