Dagfinn Høybråten (KrF): Til tross for nye gassferger er det til tider fortsatt utfordringer når det gjelder trafikkavvikling og kø på ferjesambandet Arsvågen-Mortavika. Nylig var det 4 - 5 timers ventekø for å bli fraktet sørover Boknafjorden. Næringslivet etterlyser nå gode forutsigbare rutiner for å følge opp trafikk og kø, og tiltak når det gjelder kapasitet.
Hva vil statsråden foreta seg når det gjelder trafikkproblemene i Boknafjordsambandet?
Begrunnelse
NHO Rogaland har lenge argumentert for at noe må gjøres for å bedre trafikkavviklingen i Boknafjordsambandet. I 2006 var det en oversitting på hele 12 pst. Stortingets norm er maks. to pst. Nye gassferjer bedret situasjonen i 2007, men næringslivet frykter at gleden kan bli kortvarig i lys av kraftig forventet økning i trafikken de nærmeste årene. Allerede nå ser vi faretruende tegn. Det var nylig hele 4-5 timers ventekø for å bli fraktet sørover Boknafjorden.
Dette er uholdbart. Næringslivet i Rogaland, som nå opplever en sterk høykonjunktur, må ikke holdes vesentlig tilbake på grunn av store flaskehalser i infrastrukturen. NHO oppgir at logistikkostnadene er om lag 50 pst. høyere enn for sammenliknbare bransjer i Europa.
Når det gjelder Arsvågen-Mortavika etterlyser NHO gode og forutsigbare rutiner for å følge opp trafikk og kø, og tiltak når det gjelder ferjesambandets kapasitet.