Dagrun Eriksen (KrF): Hva er begrunnelsen for at departementet mener kompetanse i KRL-faget er unødvendig for nyutdannede lærere?
Begrunnelse
I forskrift til rammeplan for allmennlærerutdanning heter det at utdanningen omfatter en obligatorisk del på 120 studiepoeng og en valgbar del på 120 studiepoeng. Av utdanningens obligatoriske del inngår 20 studiepoeng i faget kristendom, religion og livssyn (KRL).
Høgskolen i Vestfold har tidligere søkt og fått dispensasjon fra den obligatoriske utdanningen i KRL for en egen allmennlærerutdanning for ungdomstrinnet. Nå har den samme høgskolen søkt om å få droppe det obligatoriske KRL-faget i enda et pilotprosjekt, nemlig en egen allmennlærerutdanning for barnetrinnet. Kunnskapsdepartementet har innvilget også denne søknaden, og fra høsten vil 24 lærerstudenter ta fatt på studiet som ikke skal ha eksamener i KRL.
Dispensasjonene fra departementet har vakt sterke reaksjoner generelt i fagmiljøet og internt på Høgskolen i Vestfold. I avisen Vårt Land forklarer seniorrådgiver Hans Jørgen Brucker i Kunnskapsdepartementet at den pågående diskusjonen om KRL-faget rettferdiggjør dispensasjonen til Høgskolen i Vestfold.
KRL-faget er krevende, noe ikke minst den omfattende politiske og juridiske behandlingen viser, og det stiller store krav til lærerne som skal undervise i det.
Da KRL-faget ble endret i 2005, gav Regjeringen uttrykk for at endringene ville gi behov for styrket kompetanse hos lærerne, og at en vil starte kompetanseutviklingen umiddelbart når ny læreplan forelå. Jeg mener debatten som fortsatt pågår om KRL-faget gjør det viktig å gi kommende lærere best mulig kompetanse for å kunne undervise i faget på en god måte.