Torbjørn Hansen (H): Sjømatnæringen er en global og konkurranseutsatt næring med behov for enhetlig forvaltning, profesjonelle offentlige myndigheter og forutsigbare rammebetingelser. Regjeringen har sendt på høring et forslag til forvaltningsreform hvor sjømatnæringen gjøres til gjenstand for regionalisert forvaltning. Dette gjelder særlig havbruk, distriktskvoteordning, konkrekrabbeforvaltning og vernepolitikk.
Ser statsråden at dette kan svekke konkurranseevnen til sjømatnæringen og øke byråkratiet?
Begrunnelse
Kommunal- og regionaldepartementet har, i forbindelse med den nye regionreformen St. meld. nr. 12 "Regionale fortrinn - regional framtid", foreslått at sentrale forvaltningsoppgaver knyttet til havbruk og oppdrett flyttes fra Fiskeridirektoratet og ut i regionene.
Det foreslås at de enkelte regioner skal få disponere egen andel av kvoten på kystsel, at regionene skal kunne gi lokale reguleringer innenfor et geografisk område fra strandsonen til grunnlinjen eventuelt til 12 nautiske mil, at regionene skal utarbeide regionale forvaltningsplaner for tang og tare og at regionale myndigheter skal ha ansvaret for utvikling av kriterier for deltakelse i kongekrabbefisket.
Om distriktskvoteordningen uttales at Fiskeri- og kystdepartementet høsten 2006 har iverksatt en prøveordning med distriktskvoter i Nordland, Troms og Finnmark og at årets prøveordning vil bli evaluert før det tas stilling til videreføring eller eventuell opphevelse av ordningen.
I Ot.prp. nr. 20 (2007-2008) om havressurslova foreslo departementet en egen bestemmelse om distriktskvoter. Ordningen ble vedtatt, med stemmene til Arbeiderpartiet, Sosialistisk venstreparti og Senterpartiet.
Videre skal ansvaret for Fiskeridirektoratet har for å tildele tillatelser for oppdrett og havbeite, klarering av lokaliteter samt ansvar for innsigelser på vegne av havbruksinteresser i kommunale kystsoneplanprosesser, overføres fra Fiskeridirektoratets regionkontorer til regionene. Dette innebærer at den såkalte "Trøndelagsmodellen", der statlige sektorfullmakter er samlet hos Fiskeridirektoratet for å effektivisere saksbehandlingen i kurante saker, ikke kan gjennomføres nasjonalt i sin nåværende form.
I Nordlys 21. april 2008 kunne vi lese om direktør i Fiskeri- og havbruknæringens landsforening (FHL) Geir Ove Ystmark uttale at FHL frykter at oppdrettere må forholde seg til enda en forvaltningsenhet, i tillegg til Mattilsynet, Kystverket, Fiskeridirektoratet og kommunene. Ystmark uttaler at:
"Det vi vil ha, er en mer enhetlig forvaltning. Men nå frykter vi enda mer unødvendig byråkrati, lengre saksbehandling og en politisering av næringen til fylkene på lokalt nivå. Vi er redd en lokal utvelgelse av oppdrettsaktører vil gi ulike rammevilkår i ulike regioner.
Det er grunn til å frykte at utvelgelsen blir styrt av andre hensyn enn det næringsmessige."
I Fiskeribladet 5. mai vises det til at FHL kommer med innspill som langt på vei vil at reformen skrinlegges når det gjelder saker som berører denne næringen. FHL er kritisk til at det ikke følger realpolitikk med reformen, bare administrative oppgaver til regionene. Det fremkommer også at FHL frykter for mindre enhetlig forvaltning og dårligere effektivitet i saksbehandlingen.