Øyvind Korsberg (FrP): Viser til begrunnelsen.
Mener statsråden at anbudskonkurransen om konsesjon for å drive drosjesentral i Tromsø har fulgt regelverket om offentlige anskaffelser, at ansienitetsprinsippet er fulgt, og er i henhold til § 46 i Yrkestransportforskriften der det fremkommer at sentraler skal drives etter en form for "samvirkemodell"?
Begrunnelse
Sommeren 2007 ble det klart at det ville bli en ny drosjesentral i Tromsø, da Tromsø Taxi tapte i en anbudskonkurranse om pasienttransport mot Troms Taxi AS. 14 drosjeeiere som tilhører under Tromsø Taxi ønsket å kjøre for Troms Taxi AS. Disse ønsket også å ta overgang når Troms Taxi fikk tillatelse til å starte sentral i byen. Troms Taxi startet kjøringen og gjennomførte denne i en 3-månedersperiode, ved hjelp av disse 14 samt noen bostedsløyvehavere fra nærområdene. Troms Taxi fikk et vedtak hos løyvemyndigheten (Troms fylkeskommune) om å kunne starte sentral i juli 2007, men dette blir trukket en måned senere da løyvemyndigheten finner ut i ettertid at man ikke kan benytte biler som tilhører en annen sentral - og heller ikke bostedsløyver. Troms fylkeskommune besluttet imidlertid å lyse ut konsesjon til drift av drosjesentral på ny. Løyvemyndigheten tilskrev Helse Nord som står for pasienttransport slik at avtalen, underskrevet av begge parter, med omsetning på 25 mill. kroner gikk tapt for Troms Taxi grunnet at Troms fylkeskommune trekker løyven til Troms Taxi AS som nylig var gitt, noe som har medført stort økonomisk tap for Troms Taxi AS.
Troms Taxi AS sin konsesjon ble utlyst på nytt og det kom inn 4 søkere, hvorav de 14 drosjeeierne nevnt ovenfor sendte egen søknad om å kunne starte sentral under prosjektnavnet "Bydrosja".
Behandlingen av disse konsesjonssøknadene har tatt meget lang tid, og man har opplevd at to selskaper har fått konsesjon, først Troms Taxi AS og så Taxi 1 og deretter ble Stein Sørensen Persontransport innstilt.Vedtaket ble anket, men ennå er ikke anken ferdigbehandlet.
Det har også fremkommet at den som nå har fått tildelt konsesjon, har kommet med justeringer i sitt tilbud etter at alle søknader og klager fra de andre aktørene er behandlet.