Bård Hoksrud (FrP): Ventetiden for å ta førerkort fortsetter å øke, og på tross av at statsråden tidligere har svart at man jobber kontinuerlig med dette, øker køene.
Hvilke tiltak har/vil statsråden igangsette for umiddelbart å redusere ventetiden; herunder om kjøreskoler kan få fullmakt til å eksaminere kandidater?
Begrunnelse
Ventetiden for å ta førerkortprøven fortsetter å øke i omfang, og i Telemark er det nå også blitt ca 3 måneders ventetid ved trafikkstasjonen i Skien. Og denne utviklingen ser også ut til å bre om seg i stadig større omfang også flere andre steder. Det er også kommet signaler som kan tyde på at det i løpet av kort tid kan bli enda færre eksaminatorer ved trafikkstasjoner fordi folk slutter.
I april stilte undertegnede spørsmål til statsråden om denne problematikken bl.a. fordi det flere steder var lange ventetider. Den gangen svarte statsråden "at Statens vegvesen jobbet kontinuerlig med" å redusere ventetiden for kandidatene. I Serviceerklæringen til etaten heter det at ventetiden ikke skal overstige 15 dager, noe som tyder på at "å jobbe kontinuerlig med" uten mer forpliktene tiltak er utilstrekkelig. Med bakgrunn i Vegvesenets lovnad om at dette er noe man jobber kontinuerlig med, mener undertegnede at det er underlig at ventetiden fortsetter å gå opp uten at verken vegvesen eller statsråden tar aktive grep. Undertegnede vil også peke på at denne situasjonen heller ikke er berørt i det fremlagte forslag til revidert budsjett.
Det å måtte gå og vente, og få økte utgifter til ekstra kjøretimer fordi det offentliges monopolet ikke klarer å gi et tilbud som dekker etterspørselen, er unødvendig og uholdbart. Undertegnede mener derfor det må iverksettes umiddelbare tiltak som sørger for å redusere køene. Enten ved at man øker bevilgningene eller ved at man ser på om man skal endre dagens ordning, og i stedet gi andre, f.eks. kjøreskolene, anledning til å foreta eksaminasjon av kandidater de selv ikke har utdannet. Vil statsråden vurdere dette som et prøveprosjekt for å redusere køene, analogt med at private på andre områder som f.eks. kjøretøykontroll utfører kontrolloppgaver på det offentliges vegne?