Ulf Erik Knudsen (FrP): Hva er regelverket for NRK ansattes muligheter til å drive næringsvirksomhet i tilknytning til de roller de har i NRK, og er det slik at det norske folk gjennom lisenspenger skal være med å betale markedsføringsbudsjettet til profilerte NRK-profiler, og på denne måten sikre dem millioninntekter?
Begrunnelse
Den 3. mars i år kom det frem at NRK-konsepter blir solgt gjennom andre selskaper enn statskanalens. Dette ble avslørt i en reportasje på TV Norge.
Reportasjen dokumenterte at programleder for NRK konseptet ”Beat for Beat”, Ivar Dyrhaug, selger NRK-konsepter gjennom sitt eget event-selskap GYRO. GYRO selger ”Beat for Beat”-konseptet med programleder og musikere. Reporteren fikk gjennom en telefonsamtale klar beskjed om at han ikke trengte å gå via NRK for å kjøpe dette som underholdning på et arrangement. Så vidt undertegnede har forstått, skal ingen NRK-konsepter selges av andre enn NRK Aktivum - et eget selskap som er dannet for å skape inntekter for NRK.
Ifølge N24 økte selskapet GYRO omsetningen med 45 millioner kroner, fra 176 millioner kroner i 2006 til 220 millioner kroner i 2007. I 2007 satt Gyro Event igjen med et årsresultat på 25 millioner kroner før skatt, mot 17 millioner kroner året før. Ivar Dyrhaug ledet eventselskapet i 2007, frem til Edda Medias tidligere leder Kjell Johnsen overtok på tampen av året.
Jeg har fått opplyst at Dyrhaug, og majoritetseier Petter Sandberg, fremdeles arbeider i Gyro, men nå i mer fristilte roller.
Jeg har videre fått opplyst at det fra pressen har blitt rettet flere spørsmål til NRK-ledelsen om hva de gjør med denne saken.
Denne uken starter nye opptak av programserien ”Beat for Beat” uten at NRK ledelsen har gitt noen som helst gjennomgang av saken.