Jon Jæger Gåsvatn (FrP): Vil statsråden se på muligheten for en overgangsordning i forhold til Lånekassen for tilbydere som har NOKUTs avgjørelse til vurdering i klagenemnda, eller hvor saksbehandlingen ikke kan sies å være sluttført slik at tilbyder risikerer å måtte legge ned tilbud som følge av forhold som har vært utenfor tilbyders kontroll, eller vil statsråden vurdere andre tiltak slik at ikke skolen eller elevene blir skadelidende?
Begrunnelse
Undertegnede viser til svar på spørsmål 991 datert 24.04.2008. Ved en nærmere gjennomgang viser det seg at det er tilbydere som ikke fremkommer på oversikten i svaret fra statsråden og som kan sies å havne i en situasjon hvor det er stor fare for at tilbyder må legge ned tilbudet på grunn av forhold som er utenfor tilbyders kontroll.
Art Complexion Make Up Skole (AC) mangler på listen i statsrådens svar av 30. april i år. De søkte i mai 2006. Image People /Make Up Artistskolen i Oslo (MUA) søkte 6. oktober 2006 ikke om en, men to utdanninger: Makeup-artist og stylist. Søknad om makeup-artist er basert på utdanningen skolen har tilbudt i 20 år, og har hatt lånekassegodkjenning for de siste 10. Det er for denne utdanningen det er prekært å få en løsning nå. På søknadene til makeup-artist fikk MUA et endelig avslag 28. april og AC 6. mai i år. Begge skolene har klaget på vedtaket basert på at to av komiteens tre medlemmer ansees for å være klart inhabile og at dette har resultert i en sviktende begrunnelse for avslagsvedtaket. I møte med skolene 26. mai indikerte NOKUT at de vurderer å sette ned en ny fagkomité for en ny vurdering av søknadene. Dette betyr at behandlingen av disse søknadene ikke er ferdig. Skolenes søknader har nå passert en behandlingstid på henholdsvis 19 og 24 måneder og de har uforskyldt blitt satt i en meget vanskelig situasjon. Det er et prekært behov for en fortsatt overgangsordning i forhold til Lånekassen for disse skolene, slik at det blir tid til en forsvarlig saksbehandling uten at skolen og dets elever blir skadelidende.
Undertegnede har fått anledning til å gå gjennom NOKUT sin faglige begrunnelse for avslaget, og det kan virke som om Stortingets intensjon i forbindelse med forarbeidene til loven ikke er fulgt. Dette gjelder både forhold som at utdanningen ikke bygger på videregående nivå eller tilsvarende realkompetanse, lengden på utdannelsen samt at studentene skal kunne gå rett ut i arbeidslivet.
Tilbyder har som nevnt ved ulike anledninger under saksbehandlingen hos NOKUT påpekt at de sakkyndige ikke kan erklæres for habile. Jeg viser i den forbindelse til oppslag i Finansavisen 16. mai og Aftenposten Aften 14. mai. Utfallet av behandlingen hos NOKUT, med avslag, betraktes også som et resultat av innhabilitet. Saken er nå innklaget for klagenemnda, samtidig som NOKUT har signalisert at de vil nedsette ny fagkomité.
Tilbyder er imidlertid i ferd med å komme opp i en prekær situasjon i forhold til opptak av nye studenter.