Ketil Solvik-Olsen (FrP): Regjeringen lovet i statsbudsjettet for 2008 å frita alternative drivstoff fra avgifter. Regjeringen definerte selv naturgass til å være et alternativt drivstoff. EcoFuels metanbaserte produkt blir likevel avgiftsbelagt.
Vil statsråden gå gjennom helheten i Regjeringens løfter for budsjettet for 2008, og skjære gjennom i denne saken slik at EcoFuels produkt likebehandles med alle andre alternative drivstoff?
Begrunnelse
Det vises til statsrådens svar på spørsmål 6 fra undertegnede i spørretimen 28. mai 2008. Statsråden unngikk essensen i spørsmålet, og jeg ber derfor om å få et mer utfyllende svar, hvor statsråden også forholder seg til faktaene nevnt nedenfor.
I St.prp.nr. 1 for 2007-2008, Skatte- avgifts- og tollvedtak, sidene 74 og 75, omtales Regjeringens politikk i forhold til alternative drivstoff. På side 75 skriver Regjeringen blant annet:
"Regjeringen ønsker å stimulere til økt bruk av alternative drivstoff slik at klimagassutslippene fra transportsektoren kan reduseres. Regjeringen legger derfor ikke opp til å foreslå å avgiftslegge alternative drivstoff fra 2008."
På side 74 utdyper Regjeringen hva de ser på som alternative drivstoff:
"De siste årene har det kommet en rekke alternativer til bensin og diesel på markedet, deriblant bioetanol, biodiesel, biogass, autogass (LPG), naturgass (CNG og NGL), hydrogen, hytan og elektrisitet."
Regjeringen omtaler altså selv naturgass (CNG og NGL) er å regne for alternativt drivstoff, og skal følgelig ikke avgiftsbelegges dersom Regjeringen står ved sitt utsagn på side 75.
EcoFuels GTL er en NGL. GTL står for Gass to liquid. EcoFuel gjør om gassen til flytende form ved å "splitte" opp gassen og sette den sammen igjen i en spesialdesignet patentert reaktor. Gassen er flytende i vanlig atmosfærisk trykk, i stedet for under høyt trykk i en tank.
Lyse Gass kan bekrefte at naturgass de selger som drivstoff er avgiftsfri. Da virker det merkelig at bilister som bygger om sin bil for å kjøre naturgass skal gjøre det avgiftsfritt, mens bilister som kjøper naturgass som er "ombygget" til å gå på dieselmotorer skal avgiftsbelegges.
Jeg merker meg at statsråden sier følgende i sitt avslutningssvar:
"Det er ikke urettferdig at drivstoff som slipper ut CO2 har CO2-avgift. Det er heller ikke urettferdig at drivstoff avgiftsbelegges i forhold til de kostnadene de påfører samfunnet. Det er det som er beskrevet, det er det som er vår regjerings politikk."
Ved å lese side 74 og 75 i St.prp. nr. 1 for 2007-2008, Skatte- avgifts- og tollvedtak, tror jeg også statsråden må innse at hun er svært selektiv i å gjengi hva som er Regjeringens politikk. Statsråden må gjerne mene at Regjeringens politikk er urettferdig, men for næringslivsaktørene så er det Regjeringens nedfelte politikk i statsbudsjettet man forholder seg til.
Finansministeren har selvsagt rett til å jobbe for å endre den politikken hennes regjering selv ønsker, men det er vesentlig for aktørene i næringslivet at de politiske retningslinjer som Regjeringen gir, faktisk etterleves inntil nye vedtak gjøres. I denne saken foreligger det ingen vedtak som opphever Regjeringens retningslinjer fra St.prp. nr. 1 for 2007-2008, Skatte- avgifts- og tollvedtak, og derved oppfordrer jeg igjen statsråden til å skjære gjennom i denne sak, slik at EcoFuel blir likebehandlet med andre aktører som har "alternative drivstoff" basert på Regjeringens egen liste.