Svar
Kristin Halvorsen: Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit (GTZ) publiserte i april 2007 publikasjonen ”International Fuel Prices 2007” som viser prisen på bensin og diesel i 171 land (fotnote 1). Prisene er innhentet i november 2006. Ifølge undersøkelsen varierte pumpeprisen på bensin fra 0,13 kroner pr. liter i Turkmenistan til 12,16 kroner pr. liter i Eritrea. Pumpeprisen på diesel varierte mellom 0,06 kroner pr. liter i Turkmenistan til 11,39 kroner pr. liter på Island. I EU15 (fotnote 2) varierte prisen på bensin fra 7,36 kroner pr. liter i Spania til 10,88 kroner pr. liter i Nederland, mens prisen på diesel varierte fra 7,04 kroner pr. liter i Portugal og Spania til 11,07 kroner pr. liter i Storbritannia. Til sammenlikning var verdensmarkedsprisen på råolje 2,43 kroner pr. liter.
Tabell 1 viser gjennomsnittlig pris på bensin og diesel i november 2006 i 14 av verdens 15 største oljeeksporterende land. Prisdata for Irak er ikke tilgjengelig.
Tabell 1: Priser på bensin og diesel i verdens største oljeeksporterende land. November 2006
Nettoeksport
1000 fat pr. dagBensin
Kroner pr. literDiesel
Kroner pr. liter
Saudi Arabia8 5251,020,45
Russland6 8664,934,22
De forente arabiske emirater2 5642,373,39
Norge2 55111,5210,63
Iran2 4620,580,19
Kuwait2 3401,411,34
Venezuela2 1830,190,13
Nigeria2 1313,264,22
Algeria1 8422,051,22
Mexico1 7104,743,33
Libya1 5300,830,83
Irak1 438--
Angola1 3793,202,30
Kasakhstan1 1454,482,88
Qatar1 0321,221,22
Kilde: EIA Country Energy Profiles, GTZ International Fuel Prices 2007, Norges Bank og Finansdepartementet.
Tabellen viser at det er betydelige prisvariasjoner mellom de ulike oljeeksporterende land, men at de fleste oljeeksporterende land har svært lave drivstoffpriser. GTZ har beregnet at kommersielt fastsatte drivstoffpriser i fravær av avgifter i november 2006 skulle være 3,39 kroner pr. liter for bensin og 3,77 kroner pr. liter for diesel. I de landene hvor prisene ligger lavere enn dette subsidierer myndighetene drivstoff, direkte eller indirekte. Av de 14 oljeeksportørene vi har prisdata for, er det kun Norge og Russland som ikke subsidierer drivstoff.
----------------------------------
Fotnote 1: GTZ oppgir priser i US cent pr. liter. Prisene er omregnet til NOK pr. liter ved å benytte gjennomsnittlig valutakurs for november 2006 på 6,4013 NOK pr. USD).
Fotnote 2: EUs medlemsland før utvidelsen fra 1. mai 2004.