Jørund Rytman (FrP): Kan finansministeren garantere at omorganiseringen i skatteetaten og innarbeidelse nye ligningssystemer vil medføre enklere saksbehandling for saksbehandlerne i Skatteetaten og at prosessen vil munne ut i ett saksbehandlingssystem som kan nyttes i hele prosessen for kontroll og fastsettelse av skatt, merverdiavgift og arbeidsgiveravgift?
Begrunnelse
Jeg viser til åpent brev til Skattedirektoratets ledelse skrevet av saksbehandler Grethe Solberg i Skatt Sør, datert 10. april 2008. Dette indikerer at implementeringen av nytt IT-system hos ligningsmyndighetene langt fra er vellykket. Det fremkommer at registreringssystemene hos skattemyndighetene er så tungvinte og kompliserte at det går utover både arbeidets kvalitet og ressurser. Jeg viser også til oppslag i Finansavisen torsdag 5. juni 2008 som omhandler dette.
Det vil være av interesse å få opplyst hva finansministeren vil foreta seg for å få belyst forholdene bedre.
Disse opplysningene står i sterk kontrast til finansministerens svar på skriftlig spørsmål fra Gjermund Hagesæter så sent som i februar i år, jf. Dokument nr. 15 (2007-2008), Spørsmål nr. 666, datert 14.02.2008. Der svarer finansministeren blant annet:
"Det er min vurdering at skatteetatens IT-satsinger har vært vellykkede. IT-løsningene har ikke bare ført til interne moderniseringstiltak, men har i utstrakt grad bidratt til realisering av overordnede mål om en samordnet offentlig sektor der forenkling og effektivisering for publikum og æringsliv har vært synlige og verdsatte effekter.
Oppslutningen omkring disse løsningene har vært bedre enn forventet."
Det kan stilles spørsmål om finansministeren har god nok kjennskap til virkeligheten i Skatteetaten, og hvorvidt hun på forrige spørsmål i tilstrekkelig grad ga riktig informasjon til Stortinget.
Det ønskes videre opplyst hvor mye IT-investeringene beløper seg til så langt, samt hvor mye den totale kostnaden vil beløpe seg til når systemet er ferdig implementert.