Arne Sortevik (FrP): Ved noen av våre flyplasser er det behov for utvidet areal for å møte økende etterspørsel etter flyreiser. Dette fordi luftfarten spiller en viktig rolle i transportmønsteret i Norge og fordi luftfarten har en viktig oppgave i å opprettholde bosetting og sysselsetting i hele landet. Noen steder disponerer Forsvaret areal som ikke er i bruk eller er påtenkt brukt.
Vil statsråden ta initiativ til at slike areal kan overføres til statens selskap Avinor basert på prisnivå som ikke gir store kostnadsøkninger for reisende som bruker fly?
Begrunnelse
Norsk luftfart er i hovedsak finansiert ved hjelp av avgifter som direkte og indirekte betales av brukerne; de reisende flypassasjerene. Til stor forskjell fra bl.a. togreisende der kostnader knyttet til infrastrukturen (kjøreveien) er dekket gjennom egne og årlige bevilgninger på statsbudsjettet.
Jeg viser også til at når det gjelder kjøp av transporttjenester er det stor ulikhet mellom de ulike transportformene. I statsbudsjettet for 2008 brukes 1,5 mrd. kr til kjøp av riksveiferjetjenester og 1,6 mrd. kr til kjøp av persontransport med tog mens ca. 500 mill. kr brukes til kjøp av innenlandske flyruter. I tillegg brukes vel 400 mill.kr. på særskilte transporttiltak. Det ville ikke være urimelig om utvidelse av areal for eksisterende flyplasser i statlig eie når dette kan skje fra annen statlig virksomhet kan skje til en pris som avspeiler at det er overføring av grunn til bruk for annen infrastruktur. På den måten kan man unngå stor eksterne opplåning og tilhørende finansieringskostnader som for Avinors vedkommende må finansieres gjennom høyere avgifter og leiepriser.