Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1310 (2007-2008)
Innlevert: 17.06.2008
Sendt: 18.06.2008
Besvart: 25.06.2008 av samferdselsminister Liv Signe Navarsete

Arne Sortevik (FrP)

Spørsmål

Arne Sortevik (FrP): Langs kysten finnes det en del øykommuner som er uten landsfast forbindelse med fastlandet. I slike tilfeller blir riksveiferjen både riksvei og livsnerve for kommunens innbyggere. Det er viktig at transporttilbud via riksveiferje så langt som mulig gir en god erstatning for manglende veiforbindelse.
Kan statsråden legge frem en oversikt med informasjon om dimensjoneringen av riksveiferjetilbudet i disse kommunene?

Begrunnelse

Jeg legger til grunn at det opplyses om ÅDT, åpningstider, kapasitet og standard på ferjemateriell, antall ferjer, beredskapsopplegg og finansiering samt hvilke retningslinjer som ligger til grunn for valgt dimensjonering.

Liv Signe Navarsete (Sp)

Svar

Liv Signe Navarsete: Jeg legger til grunn at alle riksvegferjesamband uten omkjøringsmuligheter vil være relevante i tilknytning til spørsmålet ditt. Under følger en oversikt over slike riksvegferjesamband, som jeg har mottatt fra Vegdirektoratet.

SambandsnavnRiksvegklasseÅDTFrekvensÅpningstidAntall ferjerFerjestørrelseGjensittingBeredskap
BRATTVÅG-DRYNA-NORDØYANERV3 (5-9) 281 1316t 45min2350,30 %Nei
ØKSFJORD - HASVIKRV4 76 311t 45min1360,30 %Nei
LEVANGER - HOKSTADRV3 (5-9) 139 1116t 20min1380,06 %Nei
AUSTNES-KJERSTAD-SKJELTENRV3 (5-9) 295 15\11\1516t 35min1350,40 %Nei
HORN-IGERØY-TJØTTARV3 (5-9) 174 614t 30min1500,20 %Nei
SKEI-GUTVIKRV3 (5-9) 76 1315t 40min1340,10 %Ja
MEKJARVIK-KVITSØYRV3 (10-20) 142 815t1790,10 %Nei
KROKEIDE-HUFTHAMARRV2 914 1216t11070,70 %Nei
HANSNES-SKÅNINGSBUKTRV3 (10-20) 152 815t 40min1620,30 %Nei
STORSTEIN-LAUKSUNDSKARETRV3 (5-9) 161 915t 15min1350,90 %Nei
KRAKHELLA-RUTLEDAL-RYSJEDALSVIKARV3 (10-20) 142 815t1790,00 %Nei
ASKVOLL-GJERVIKRV3 (1-4) 121 1815t1270,00 %Nei
EDØY-SANDVIKARV3 (3-5) 208 1717t 45min1300,80 %Nei
AUKRA-HOLLINGSHOMENRV2 1 045 3118t 55min1800,40 %Nei
SOLHOLMEN-MORDALSVÅGENRV3 (1-4) 448 2918t 10min1360,90 %Nei
LAUNES-KVELLANDSSTRANDRV3 (1-4) 507 2417 t1380,30 %Nei
SANDNESSJØEN-DØNNA - LØKTAR3 (10-20) 371 1016t 30min1700,50 %Nei
SØVIK - AUSTBØ - HERØY - BRASØYRV4 244 1516t229+191,00 %Nei
BODØ-VÆRØY-RØST-MOSKENESRV4 260 1-282+506,90 %Nei
SEIERSTAD-ØLHAMMERENRV3 (1-4) 152 2317t 35min1200,06 %Ja
STOKKVÅGEN - SLENESET - LOVUNDRV4 182 1 til 215t 10min1490,30 %Nei
STOKKVÅGEN - TRÆNARV3 (10-20) 1016t 30min1700,50 %Nei
FESTVÅG-MISTENRV3 (1-4) 259 1617t 15min1300,50 %Ja
FENES-AUSTNES-ALTEVIK (BJARKØY-GRYTØY)RV3 (10-20) 92 914t 45min1280,04 %Nei
STORNES-BJØRNERÅRV3 (1-4)3071516t 30min1500,90 %Nei
HANASAND-LADSTEINRV3 (1-4) 471 1216t11010,40 %Nei
HUSAVIK-SANDVIKVÅGRV3 (5-9) 200 1213t1260,10 %Nei
FEDJE-SÆVRØYRV3 (5-9) 138 1115t1420,00 %Ja
FORØY-ÅGSKARDETRV3 (1-4) 236 1718t 40min1404,30 %Nei

Når det gjelder beredskapsordning på sambandene, så er definisjonen i gjeldende riksregulativ for ferjetakster under punkt 6.3 lagt til grunn. Det nevnte punkt 6.3 lyder:

”Det understrekes at beredskapsvakt er innført for å sikre tilbringertjenesten til sykehus. Det er således ikke økende transportbehov eller transportøkonomiske hensyn som ligger til grunn for beredskapstjenesten.
Disse retningslinjene forutsettes lagt til grunn i samtlige riksvegsamband. Regionvegsjefene er tidligere underrettet om i hvilke samband det skal være beredskapsvakt.”

Retningslinjene for finansieringen av statens kjøp av riksvegferjetjenester skiller ikke mellom samband med og uten omkjøringsmuligheter.
De langsiktige retningslinjene for tjenestetilbud/rutetilbud er gitt i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse retningslinjene skiller ikke mellom samband med og uten omkjøringsmuligheter.