Svar
Liv Signe Navarsete: Jeg legger til grunn at alle riksvegferjesamband uten omkjøringsmuligheter vil være relevante i tilknytning til spørsmålet ditt. Under følger en oversikt over slike riksvegferjesamband, som jeg har mottatt fra Vegdirektoratet.
SambandsnavnRiksvegklasseÅDTFrekvensÅpningstidAntall ferjerFerjestørrelseGjensittingBeredskap
BRATTVÅG-DRYNA-NORDØYANERV3 (5-9) 281 1316t 45min2350,30 %Nei
ØKSFJORD - HASVIKRV4 76 311t 45min1360,30 %Nei
LEVANGER - HOKSTADRV3 (5-9) 139 1116t 20min1380,06 %Nei
AUSTNES-KJERSTAD-SKJELTENRV3 (5-9) 295 15\11\1516t 35min1350,40 %Nei
HORN-IGERØY-TJØTTARV3 (5-9) 174 614t 30min1500,20 %Nei
SKEI-GUTVIKRV3 (5-9) 76 1315t 40min1340,10 %Ja
MEKJARVIK-KVITSØYRV3 (10-20) 142 815t1790,10 %Nei
KROKEIDE-HUFTHAMARRV2 914 1216t11070,70 %Nei
HANSNES-SKÅNINGSBUKTRV3 (10-20) 152 815t 40min1620,30 %Nei
STORSTEIN-LAUKSUNDSKARETRV3 (5-9) 161 915t 15min1350,90 %Nei
KRAKHELLA-RUTLEDAL-RYSJEDALSVIKARV3 (10-20) 142 815t1790,00 %Nei
ASKVOLL-GJERVIKRV3 (1-4) 121 1815t1270,00 %Nei
EDØY-SANDVIKARV3 (3-5) 208 1717t 45min1300,80 %Nei
AUKRA-HOLLINGSHOMENRV2 1 045 3118t 55min1800,40 %Nei
SOLHOLMEN-MORDALSVÅGENRV3 (1-4) 448 2918t 10min1360,90 %Nei
LAUNES-KVELLANDSSTRANDRV3 (1-4) 507 2417 t1380,30 %Nei
SANDNESSJØEN-DØNNA - LØKTAR3 (10-20) 371 1016t 30min1700,50 %Nei
SØVIK - AUSTBØ - HERØY - BRASØYRV4 244 1516t229+191,00 %Nei
BODØ-VÆRØY-RØST-MOSKENESRV4 260 1-282+506,90 %Nei
SEIERSTAD-ØLHAMMERENRV3 (1-4) 152 2317t 35min1200,06 %Ja
STOKKVÅGEN - SLENESET - LOVUNDRV4 182 1 til 215t 10min1490,30 %Nei
STOKKVÅGEN - TRÆNARV3 (10-20) 1016t 30min1700,50 %Nei
FESTVÅG-MISTENRV3 (1-4) 259 1617t 15min1300,50 %Ja
FENES-AUSTNES-ALTEVIK (BJARKØY-GRYTØY)RV3 (10-20) 92 914t 45min1280,04 %Nei
STORNES-BJØRNERÅRV3 (1-4)3071516t 30min1500,90 %Nei
HANASAND-LADSTEINRV3 (1-4) 471 1216t11010,40 %Nei
HUSAVIK-SANDVIKVÅGRV3 (5-9) 200 1213t1260,10 %Nei
FEDJE-SÆVRØYRV3 (5-9) 138 1115t1420,00 %Ja
FORØY-ÅGSKARDETRV3 (1-4) 236 1718t 40min1404,30 %Nei
Når det gjelder beredskapsordning på sambandene, så er definisjonen i gjeldende riksregulativ for ferjetakster under punkt 6.3 lagt til grunn. Det nevnte punkt 6.3 lyder:
”Det understrekes at beredskapsvakt er innført for å sikre tilbringertjenesten til sykehus. Det er således ikke økende transportbehov eller transportøkonomiske hensyn som ligger til grunn for beredskapstjenesten.
Disse retningslinjene forutsettes lagt til grunn i samtlige riksvegsamband. Regionvegsjefene er tidligere underrettet om i hvilke samband det skal være beredskapsvakt.”
Retningslinjene for finansieringen av statens kjøp av riksvegferjetjenester skiller ikke mellom samband med og uten omkjøringsmuligheter.
De langsiktige retningslinjene for tjenestetilbud/rutetilbud er gitt i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse retningslinjene skiller ikke mellom samband med og uten omkjøringsmuligheter.