Arne Sortevik (FrP): En europeisk undersøkelse viser at Norge er det farligste land i Europa for fotgjengere som krysser fotgjengerfelt. Tallet har økt betydelig i år. Parallelt med denne informasjonen kommer opplysninger fra UP om at de vil bruke mer ressurser mot menn som i ruspåvirket tilstand forårsaker mange alvorlige trafikkulykker, menn som ofte har kriminell bakgrunn. UP sier fokus på denne gruppen er viktigere enn å ta de mindre forseelsene.
Hvordan vil statsråden sikre et fokus på trafikksikkerhetsarbeidet som gir større effekt?
Begrunnelse
Det kan se ut som om begge disse forholdene kommer overraskende på de ulike myndighetsinstanser som arbeider med trafikksikkerhet innenfor en samlet nullvisjon. Samme null-visjon fremstår som en hån mot både ofre og etterlatte når vi opplever sterk økning i antall drepte i veitrafikken samtidig som myndighetene er vel kjent med at i alle fall fysiske midtdelere effektivt fjerner dødsulykker.
Disse to eksempelene fotgjengerulykker og yngre menn med stor trafikkfarlig adferd, fremkommer gjennom statistisk materiale. Det er grunn til å etterspørre bredere og grundigere registrering og analyse av alle typer trafikkulykker i arbeid for å redusere alle typer skader. Særlig gjelder dette dødsulykker. Det kan derfor være grunn til å se nærmere på nye analyser av tilgjengelig ulykkesdata, utvidet registrering av ulykkesdata samt vurdering både på kort og på lang sikt for å øke effekten i trafikksikkerhetstiltakene i Norge. Det kan bl.a. være en god ide å få fremlagt en egen stortingsmelding om transportsikkerhet.