Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden kunne bekrefte at denne meget ulykkesutsatte strekningen tilsier at E18 prioriteres i ny NTP, og vil statsråden i mellomtiden sørge for trafikksikkerhetstiltak på sterkningen Bamble-Larvik, herunder tilbakeføring av de 15 mill. kroner til kryssløsning som ble omprioritert til tunnelsikring i Agder?
Begrunnelse
Nok en gang har vi opplevd en ulykke med fatale konsekvenser på E18 i Bamble, en møteulykke som kanskje kunne vært forhindret, eller begrenset i konsekvens om veien hadde hatt tidsmessig standard med midtdeler. Det høytrafikkerte stamveinettet er ikke sammenhengende prioritert for oppgradering, kun stykkevis og delt prosjekteres etapper i de forskjellige korridorene. Likevel ser vi at etatene i sitt forslag til NTP 2010-2019 pga. vedlikeholdsetterslepet ikke finner å kunne realistisk prioritere utbyggingsprosjekter som gir sammenhengende, god standard innen rimelig tid. Et bevisst valg om så langsom utbyggingstakt øker behovet for annen sikring på strekninger som har høy trafikk, høy trafikkvekst og foruroligende økning i alvorlige ulykker.
Strekningen Bamble-Larvik er nevnt i VGs nylige oversikt over farlige veistrekninger, og det fremgår av denne en ulykkesøkning på over 80% i sommermånedene. Dette viser at behovet for sikring og utbygging er akutt. Det vises også til kryssløsning på E18 i Bamble som er et erfaringsmessig farlig punkt som lenge har vært planlagt sikret, uten at dette er blitt gjennomført. Senest er 15 mill. kroner tiltenkt formålet omprioritert til tunnelsikring i Agder. E18 har en ulykkesutvikling som krever akuttiltak.