Anders Anundsen (FrP): Vil statsråden vurdere å lempe på kravene for ansettelse innenfor yrkesfagene slik at det blir lettere å ansette mennesker med erfaring fra næringslivet for kortere perioder uten at disse nødvendigvis har praktisk pedagogisk kompetanse, og vil statsråden vurdere om mennesker som den enkelte skole gjerne vil ha som undervisningspersonell kan få opptak til PPU til tross for at de mangler nødvendig teoretisk utdanning?
Begrunnelse
Det er i dag en rekrutteringskrise innenfor læreryrket, og det er grunn til å anta at i årene fremover vil det bli enda vanskeligere å rekruttere mennesker å jobbe i skoleverket, siden vi ser at stadig færre mennesker søker lærerutdanningen og det er få søkere på lærerstillinger flere steder i landet.
Spesielt innenfor yrkesfagene på videregående nivå er det vanskelig å få tak i dyktige lærere siden flere av de menneskene med fagkompetanse innenfor yrkesfagene velger å arbeide i næringslivet i stedenfor.
Kompetansekravene for å bli ansatt som lærer er hjemlet i Opplæringsloven §10-1 der det står at den som ansettes skal ha relevant faglig og pedagogisk kompetanse. Nærmere hva som menes med dette for yrkesfagene i videregående skole står i forskriftenes §14-3 der man må oppfylle visse krav for å bli ansatt i undervisningsstilling i yrkesfag i den videregående skolen. Å ha krav til personell som blir ansatt i den videregående skolen kan virke vel og bra, men iblant oppstår det situasjoner der man kanskje burde åpnet for skjønn og der skolene burde hatt mulighet til å få dispensasjon fra forskriftene.
Undertegnede har fått en konkret henvendelse fra en ansatt ved en yrkesfaglig linje for bilskade og lakk på en videregående skole i Akershus. Vedkommende ble ansatt med forbehold om at vedkommende måtte ta praktisk-pedagogisk utdanning innen tre år. Imidlertid viste det seg at denne personen ikke fikk opptak til PPU pga. at det manglet toårig teknisk fagskole. For en 59 år gammel person kan det virke noe urimelig å først ta to års fagskole og så to år PPU før man kan få tillatelse til å fortsette å undervise.
Resultatet av dette blir trolig at vedkommende ikke får fortsette i jobben, og at den videregående skolen må lete etter andre mennesker som kan fylle kompetansebehovet denne videregående skolen har. De klarer da kanskje å finne noen som har den formelle utdannelsen i orden, men som kanskje ikke har like mye erfaring fra yrkeslivet - som tross alt er viktige momenter å ha med seg når man underviser fremtidens yrkesutøvere.