Line Henriette Holten (KrF): Vil miljøvernministeren på bakgrunn av det som nå er avdekket i Gulen sørge for å få på plass et kontrollsystem med systematiske uanmeldte stikkprøvekontroller av skipslaster som ankommer til norske havner?
Begrunnelse
NRK avdekket i Brennpunkt-programet "Mitt skip er lastet med" at Vest Tank i Gulen mottok store leveranser av dårlig bensin i månedene før eksplosjonen 24. mai i fjor. Selskapet inngikk i en virksomhet med vasking av svovelholdig coker gasoline, et restprodukt fra oljeraffinering. Etter vaskingen ble den svært dårlige bensinen, med et svovelinnhold som langt overstiger det som er tillatt i Europa, fraktet til Vest- Afrika. Svovelen som ble skilt ut ble liggende igjen på tanken som senere eksploderte. Virksomheten pågikk rett foran nesen på norske myndigheter uten å bli avdekket.
Harald Sørby i SFT uttalte følgende om saken i en kommentar til NRK 19. juni: "Statens forurensingstilsyn såg berre på papir og sjekka aldri kva som faktisk var i tankane. Og så er det då bedrifta sitt ansvar å syte for at dei ikkje tek imot noko anna enn det dei har løyve til". Regiondirektør John Erik Hagen i Kystverket følger opp: " Vi går inn på papira. Vi går aldri inn i sjølve lasta. Tolloverinspektør Helge Toft i tollvesenet uttaler at de ikke sjekker lasten fysisk: "Nei, det har vi ikkje tid til. Det er 20 år sidan vi slutta med det".