Robert Eriksson (FrP): Den 5. juli d.å. kunne Trønder-Avisa fortelle om en gutt (5) som har vært gjennom utallige operasjoner. Men det som har tæret mest på foreldrenes krefter er kampen mot NAV. Paret opplever at selv om NAV har opplysningsplikt om rettigheter, må de mase for å få opplysninger.
Vil statsråden iverksette nødvendig kompetanseheving slik at saksbehandlere sikres elementær kunnskap og kompetanse om brukernes behov, og hva vil statsråden gjøre for å forsikre seg om at alle brukerne, automatisk, får opplyst om sine rettigheter?
Begrunnelse
En gutt fra Verdal på 5 år har vært gjennom utallige operasjoner. Men det som tærer på foreldrenes krefter er kampen mot NAV. Foreldrene uttaler til Trønder-Avisa den 5. juli, sitat: "NAV har vært en motstander. Vi har brukt så mye krefter på å skaffe og sende papirer og på å ringe. I tillegg til at vi har kjempet for sønnen vår, har vi som privatpersoner vært nødt til å passe på at NAV gjør jobben sin".
Ifølge Trønder-Avisa startet kampen for paret fra Verdal da de fikk sønnen for fem år siden. Han var født med analatresi og øsofagusatresi, dvs. at han var født med lukket endetarm og med spiserør som ikke gikk helt ned til magen. Dette var naturlig nok en sjokkartet opplevelse for foreldrene. Sønnen kunne ikke spise på vanlig måte, men måtte sondemates. Det ble mange operasjoner og lange sykehusopphold. Guttens pappa antar at sønnen i løpet av livet har hatt omkring 60 narkoser.
Samtidig som foreldrene skulle følge opp sønnen på sykehus og sette seg inn i hvordan de skulle pleie han, måtte de kjempe en kamp til; Kampen for rettighetene.
Paret hadde krav på grunnstønad og hjelpestønad til sønnen. Videre hadde de krav på pleiepenger, dvs. kompensasjon for tap av inntekt under sykehusoppholdene. Pappaen til gutten uttaler til Trønder-Avsia 5. juli då.; "Det har tatt både tre, fire og fem måneder å få pengene utbetalt. Jeg følte meg nesten som en kjeltring når jeg krevde pengene mine." Da foreldreparet ble bedt om å legge ut i underkant av ti tusen kroner for sondemat til sønnen sin, fikk de nok. Faren nektet å forlate NAV-kontoret før de hadde ordnet opp. Ifølge avisartikkelen i nevnte avis tok det ikke Nav kontoret mer enn ett kvarter å få ordnet opp.
Etter at trygdetjenesten ble omorganisert til NAV, føler foreldreparet at det har blitt så mange ledd å forholde seg til at ansvaret pulveriseres. Treghet, rot i systemet og stadig nye saksbehandlere preger, ifølge foreldrene, NAV.
Paret opplever at selv om NAV har opplysningsplikt om rettigheter, så må de mase for å få opplysninger. De håper at de snart er ute av NAV-systemet. Pappan til gutten uttaler videre til Trønder-Avisa den 5. juli då.:
"NAV har vært en ekstra belastning for oss i stedeT for å være til hjelp. Vi puster lettere den dagen vi slipper NAV."
Desssverre er ikke dette en enestående historie. Aftenposten kunne fortelle, den 24. februar d.å., at Sivilombudsmannen hadde avdekket at funksjonshemmede, kronisk syke og folk med psykiske plager blir totalt oversett av NAV-systemet. Konklusjonen i Sivilombudsmannens rapport slår fast at saksbehandlere i NAV mangler elementær kunnskap om brukernes behov og muligheter.
Undertegnede mener det er helt uakseptabelt at en rekke brukere opplever treghet, rot i systemet og stadig nye saksbehandlere innen NAV. I tillegg er det uakseptabelt at saksbehandlerne i NAV mangler elementær kunnskap og kompetanse på hvordan man skal møte en rekke brukere på en verdig måte. Det er viktig at Nav oppleves som en medspiller, ikke motstander.