Arne Sortevik (FrP): Organisasjonen Scandinavian Historic Flight har siden 1986 arbeidet med restaurering, vedlikehold og fremvisning av historiske militærfly. Aktiviteten er spesielt fokusert på amerikanske fly brukt under 2. verdenskrig. Fra Luftfartstilsynet møter organisasjonen svært strenge krav til bruk av sine fly i Norge fordi flyene er registrert i utlandet, og krav som ikke brukes i andre europeiske land der flyene også brukes.
Vil statsråden ta initiativ til at norsk regelverk for slik flyging praktiseres på linje med andre land?
Begrunnelse
Slik jeg forstår det, praktiseres i andre europeiske land en ordning der man etter enkeltvis søknad kan få anledning til å fly historiske fly til og fra flystevner og til bruk på slike stevner. Det følges en liberal praksis som gjenspeiler at dette på ingen måte er kommersiell virksomhet, men kulturhistorisk virksomhet. Norske myndigheter ved Luftfartstilsynet synes å ha valgt en annen linje der man strengt vurderer bruken av slike fly i Norge - spesielt organisert fra Norge med egne fly registrert i utlandet - etter regler som er laget for "ordinær" flyvirksomhet - ref. Luftfartstilsynet AIC-N 08/0307 mar.
Konkret har denne strenge og til dels også uklare praksis medført at fly av typen North American P-51D Mustang ikke fikk fly på de siste store flystevnene i Norge (hhv. på Kjeller og i Bodø) der det på hvert stevne var samlet over 15 000 tilskuere. Samme fly brukes uten formelle problemer av noen art med nasjonale luftfartsmyndigheter på flystevner i andre land. Tilsvarende utenlandske fly operert av utenlandske organisasjoner synes ikke å ha problemer med norske luftfartsmyndigheter.
Jeg håper statsråden vil ta et initiativ overfor Luftfartstilsynet for å sikre likebehandling og forenklet behandling slik nasjonale luftfartsmyndigheter i andre europeiske land gjør for å sikre at militær luftfartshistorie fra en ikke for fjern fortid kan illustreres på en god måte gjennom bruk av historiske militære fly bl.a. på nasjonale flystevner.
Jeg viser til at det er viktig å holde i hevd kunnskap om den militære innsatsen som ble utført av amerikanske, britiske og også norske flygere under den andre verdenskrigen. Jeg minner også om at norske flygere under RAFs kommando fløy nettopp flytypen Mustang som organisasjonen SHF aktivt forsøker å vise frem for nye generasjoner.
Jeg tillater meg å sitere fra SHFs hjemmeside:
"SHF was established in 1986 to restore, maintain and display historic militaryaircraft. We fly our American aircraft in the colours of the USAF in honour and respect for the 85000 American airmen who gave their lives to help free us from the terrorist regime about to gain control in Europe during WWII. It seems more and more important to remind our generation of this fact. This can best be achieved by making it possible for people of this and future generations to view and experience the aircraft in their true element - the air.
To achieve our operational goals SHF is dependent upon the support and cooperation of the civil and military airshow organizers, the many people who pay entrance fees at airshows to see historic aircraft fly, and the 30 or so SHF crew who “keep them flying”."