Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1567 (2007-2008) Innlevert: 23.09.2008 Sendt: 24.09.2008 Besvart: 03.10.2008 av samferdselsminister Liv Signe Navarsete
Henning Skumsvoll (FrP): Tunnelprosjektet Hidra Landfast i Vest-Agder har fått økt kostnadsramme på grunn av at Vegdirektoratet har endret standarden i nye tunneler.Kan statsråden anbefale at fergens drifttilskuddsperiode nå økes fra 15 til 20 år?
Statens Vegvesen Region Sør finner ikke grunnlag for bompengesøknad uten at driftsstillskuddsperioden økes til 20 år.
Liv Signe Navarsete: Når ordningen med alternativ bruk av ferjesubsidier benyttes, er det er vilkår at et bompengeselskap og/eller lokale myndigheter forskutterer de fremtidige innsparingene, jf. St.prp. nr. 67 (2002-2003). Utgifter ved forskuttering som renter og prisstigning må bompengeselskap og/eller lokale myndigheter dekke. En utvidet periode med alternativ bruk av ferjesubsidier vil øke disse utgiftene og redusere eventuelt bompengebidrag tilsvarende.Regjeringen vurderer nå ordningen med alternativ bruk av ferjesubsidier. I den sammenheng vurderes også lengden på driftsperioden.For ferjesamband som er omfattet av det øvrige riksvegnettet, vil ansvaret fra 2010 ligge på fylkeskommunalt nivå som følge av forvaltningsreformen. Det blir da opp til fylkeskommunene å vurdere om ordningen er hensiktsmessig å videreføre.