Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden med bakgrunn i dette grelle eksempelet på at særnorske regler hindrer salg av miljøvennlige biler ta initiativ til en revurdering av de avgiftsmessige og kjøretøymessige definisjonene, slik at disse samsvarer med EUs og derved styrker miljøvennlig transport også i Norge?
Begrunnelse
Særnorske krav til godkjenning av varebiler setter effektivt stopp for de nye lavutslipps-varebilene som selges i EU, eksempelvis den lille varebilen Peugeot Bipper, kåret til "International Van of the Year" på årets Hannover-messe for kommersielle kjøretøyer. Det norske regelverket hindrer at en slik varebil med utslipp på lave 119 g/km kan brukes i Norge, da den kassen som benyttes for å definere minimum lasterom ikke får plass. Bilen rommer imidlertid en standard Europall og er godkjent i EU. Resultatet av Norges praksis er at næringsdrivende kjøper større og mer forurensende biler enn de har behov for, og teknologi som reduserer utslipp kan av avgiftsmessige hensyn ikke tas i bruk i Norge. Det fremstår meget underlig at det fokus politiske myndigheter holder på miljø og utslipp i tale og retorikk ikke følges opp ved å være i forkant, eller sågar på linje med EU i praktisk tilrettelegging for mer miljøvennlig transport.