Karin Andersen (SV): NAV-kontorer skal være universelt utformet. I Stange ble det påpekt flere mangler, bl.a. for smale dører til samtalerom, manglende kontrastmarkering for svaksynte ved kølappsystemet og andre forhold. Eiendomssjefen i kommunen hevder de har fulgt standard, statlig utstyr designet etter NAV-konkurranse og at kontoret er i tråd med forskrifter for slike kontorer.
Kan statsråden avkrefte at NAVs regelverk for universell utforming tillater utilgjengelige løsninger, og trengs det endringer for å sikre full tilgjengelighet?
Begrunnelse
I Hamar Arbeiderblad 30. september 2008 vises det til at kommunen ikke vil gi ferdigattest til NAV-kontoret på grunn av manglende universell utforming.
Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne har påpekt mangler som gjør at deler av lokalet som skal brukes av allmennheten ikke er tilgjengelig for folk i rullestol, og at manglende markeringer gjør funksjoner som kølappsystemet vanskelig for svaksynte.
De er pålagt å rette dette opp, ikke av NAV, men av byggesaksavdelingen i kommunen.
Eiendomsavdelingen mener bygget er i tråd med NAVs krav og uttaler til HA at: "NAV kontoret er godkjent for funksjonshemmede og i tråd med NAVs forskrifter for slike kontorer over hele landet" sitat slutt.
Jeg har forutsatt at NAVs regler ivaretok standarder for universell utforming som ville hindre at slike feil oppstod.
Dette krever en avklaring på om NAVs regelverk virkelig tillater at samtalerom ikke skal ha dørbredde som gjør at også de i rullestol skal kunne ha samtale i skjermet rom, at terminaler skal være skjermet for innsyn og at kontoret skal ha standarder som sikrer svaksynte, blinde og hørselshemmede mulighet til selv å orientere seg og finne fram til funksjonene i kontoret.