Elisabeth Vik Aspaker (H): I en TV2-reportasje tirsdag 1. oktober kommer det frem opplysninger om at politiet i Oslo i løpet av tre helger i juli, august og september har om lag 1300 ubesvarte anrop, deriblant 73 anrop til nødnummer 112 som er forblitt ubesvart. Videre blir det opplyst at det ikke er rutiner som sikrer at ubesvarte anrop blir fulgt opp, heller ikke for nødnummeret.
Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at de som henvender seg til politiet faktisk får hjelp, og at nødnummeret fungerer etter hensikten?
Begrunnelse
Ressurssituasjonen i politiet er blitt stadig mer urovekkende. Vi opplever nå en situasjon med mange ubesatte stillinger, for få politifolk på vakt, lengre utrykningstider og sviktende oppfølging overfor publikum. I den senere tid er det også blitt kjent at operasjonssentralene og nødnummeret ikke alltid fungerer tilfredsstillende. Dette er svært alvorlig i lys av at det er hit henvendelsene kommer og innsatsen skal koordineres, når noen har behov for politiets bistand når det begås kriminalitet, ved ulykker og ved andre truende hendelser.