Jan Sahl (KrF): NEW Corridor har vært under utredning med formål å utvikle ny transportkorridor over Narvik mellom Kina og USA. Forretningsplanen for selskapet NEW AS skisserer gradvis oppbygging av transportlinjen, først gjennom en prøveperiode på ett år, med testkjøring et halvt år, og deretter en oppbyggingsperiode på fem år. Statlige midler i prøveperioden er nødvendig.
Har prosjektet NEW Corridor Regjeringens støtte, og hvordan er fremdriften i departementets dialog med Russland og Kina?
Begrunnelse
North East West transportkorridor har vært under utredning i perioden 1998–2004. Korridoren inngår også som en del av EUs framtidige transportsystemer og er anbefalt av High Level Group. Narvik er forutsatt å være knutepunkt i den nye transportruten mellom Kina og USA. Narvik kommune og Narvik havn legger nå til rette for at havnen kan ta de økte godsmengdene som vil komme. Et nært samarbeid mellom kommune, fylkeskommune og statlige myndigheter om framdrift og finansiering er nødvendig. Det er behov for statlige garantier for å sikre kontinuitet. Samtidig er det kritisk viktig med en offensiv holdning fra statlige myndigheter overfor aktuelle land, særlig Russland og Kina. Regjeringen har tidligere avslått støtte til selskapet NEW AS. Selskapets kapital er nå brukt opp og selskapet er et sovende selskap. Den Internasjonale Jernbaneunionen (UIC) er positive til fortsatt deltakelse i prosjektet, men avklaringer er nødvendig dersom UIC ikke skal orientere seg mot Botnviken eller Murmansk. På grunn av risikoen i prosjektet må gjennomføringen av konseptet håndteres aktivt av norske myndigheter, blant annet med tanke på en konsolidering mellom staten og fylkeskommune/kommune om realisering av prøvetransporten.