Odd Einar Dørum (V): Vil statsråden vurdere ytterligere tiltak for studenter med dysleksi slik at disse kan få muligheten til å avlegge en adekvat tilpasset eksamen, som kompenserer for konsekvensen av deres funksjonshemning?
Begrunnelse
Enkelte dyslektikere velger på tross av sitt handikap å ta høyere utdanning.
En stor andel dyslektikere som velger å ta høyere utdannelse, har utviklet gode strategier for tilegnelse av kunnskap, og trenger dermed ofte ikke tilpasning i innlæringsprosessen. Mange dyslektikere opplever imidlertid liten eller ingen imøtekommenhet eller forståelse når det gjelder behovet for tilrettelagt eksamen.
Undertegnede er i denne forbindelse gjort kjent med at flere utdanningsinstitusjoner innenfor høyere utdanning ikke gir dyslektikere en adekvat tilrettelagt eksamen.
Det har imidlertid vist seg å være store variasjoner innenfor en og samme utdanningsinstitusjon i hvilke grad dyslektikere imøtekommes. M.a.o. det er mer eller mindre tilfeldig hvilken høyere utdannelse dyslektikere vil kunne lykkes med. Et eksempel på et positivt unntak er Samfunnsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo, hvor flere dyslektikere har rapportert at de har fått adekvate tilretteleggelse av eksamener, slik at det har vært mulig å fullføre masterstudier.