Trine Skei Grande (V): Mange frittstående kommunale pensjonskasser opplever at bufferkapitalen blir borte som konsekvens av den internasjonale finanskrise og nedgang på børsene.
Hvilke avhjelpende tiltak vil finansministeren vurdere for å sikre de kommunale pensjonskassene?
Begrunnelse
Det er ikke bare finansnæringen og norske banker som nå rammes hardt og utilsiktet av den internasjonale finanskrisen. De frittstående kommunale pensjonskassene sliter også på grunn av finansuro og det kraftige fallet i aksjekursene. For mange er bufferkapitalen redusert med over 100 mill. kroner og konsekvensene er at eierne - i de fleste tilfeller kommunene - må avsette ny kapital for å sikre kravene til bufferkapital. Fra mange steder i landet varsles det nå om store problemer i de kommunale pensjonskassene. I Trondheim må kommunene avsette 300 mill. kroner, i Kristiansand 20 mill. kroner og i Arendal 60 mill. kroner for å nevne noen eksempler som har dukket opp de siste dagene. Det er ikke vanskelig å se for seg hvilke utfordringer dette stiller en kommuneøkonomi som allerede presses av høy lønns- og kostnadsvekst og utsikter til lavere skatteinngang enn budsjettert, og hvilke prioriterte oppgaver dette kan komme til å gå ut over.
Problemet er ikke pensjonskassenes likviditet, men kravene til bl.a. grunnkapital som Kredittilsynet på bakgrunn av gjeldende lovverk krever at pensjonskassene skal ha.
Alternativet til påførsel av kapital fra kommunene vil for mange måtte være kortsiktige ukloke tilpasninger for å unngå brudd på buffer- og kapitaldekningsregler. Tilpasninger som igjen vil kunne ha konsekvenser for kommunenes pensjonskostnader og kommuneøkonomien på kort og lang sikt.
For kommunale kasser er det begrenset hva som kan hentes inn av frisk kapital.
I Danmark har regjeringen, for å bøte på tilsvarende problem, innført en ordning der staten ikke bare gir innskytergaranti, men også garanterer for den verdipapirgjeld som bankene har utestående.
Med en tilsvarende garanti i Norge vil vektingen av balansen hos pensjonskassene (og andre finansaktører) bli redusert betydelig (fra 20 til 0 vekter), noe som igjen vil medføre betydelig styrket kjernekapital, kapitalvekting og buffer.
Et annet avhjelpende tiltak vil kunne være en rask avklaring av konsekvenser og forståelse av omdefineringen av 4%-regelen av administrasjonsreserven.