Tord Lien (FrP): Produsentansvarsdirektivet har gitt bilimportørene ansvaret for ivaretakelsen av vrakgjenvinningen. Myndighetene har tillatt at finansieringen av dette systemet utelukkende baserer seg på biloppsamlernes inntekt fra skrapmetall og gjenvunne deler. Det viser seg nå at denne finansieringsformen ikke er tilfredsstillende, slik representanten har advart mot tidligere.
Vil statsråden snarest sørge for å gjøre de forskriftsendringer som er nødvendige for å sikre at retursystem får stabilitet og forutsigbarhet i finansieringen?
Begrunnelse
I 2003 ble produsentansvaret for bilvrak innført i Norge. Allerede da begynte arbeidet med å forsøke å etablere et samarbeid mellom produsentene og de eksisterende biloppsamlerne i Norge. Produsentene var ikke forberedt på det tidspunktet å fysisk overta ansvaret, så det ble tilbakeført til myndighetene i en overgangsfase i 2003. Fra 2003 til 1.1.07 drev myndighetene ordningen som før for at produsentene skulle ha mulighet til å områ seg før den fysiske overtakelsen. Fram til 31.12.06 fikk oppsamlerne betalt av myndighetene for å miljøhåndtere alle vrakene. Betalingen var progressiv ift kravene som ble stilt. I dag er biloppsamlerne prisgitt råvareprisene for å dekke opp kostnadene vi har med miljøhåndteringen av vrakene. Til tross for advarsler fra energi- og miljøkomiteen og undertegnede har Regjeringen valgt å basere et finansieringen av retursystem utelukkende på prisen på en råvare, stål. Dagens situasjon illustrerer at dette ikke fungerer på lang sikt. Prisen på stålet fra bilene har variert bare på 6 mnd, fra 2750,- /tonn til dagens nivå på 600,-/tonn.
Omregnet til bil utgjør dette fra ca 2500,- pr bil til ca 500,- pr bil. Produsentansvarsdirektivet sier klart og tydelig at det er produsentene som har ansvaret for returordningen. I dagens situasjon så står mange biloppsamlere i fare for å gå konkurs. Dette vil kunne medføre at forbrukerne vil få store problemer med å få levert bilene sine til vraking i sitt nærdistrikt, som igjen vil medføre at innsamlingsgraden av bilvrak i Norge vil gå drastisk ned.