Lise Christoffersen (A): Hvordan vil samferdselsministeren, som representant for eier, bidra til at NSB, Jernbaneverket og ROM Eiendom, i stedet for å skyve ansvaret fram og tilbake mellom seg, samarbeider om å få på plass en avtale om parkeringshus på Drammen jernbanestasjon, slik at Flytoget omsider kan etablere seg med Drammen som endestasjon, fra det tidspunktet Samferdselsdepartementet har varslet i neste års statsbudsjett?
Begrunnelse
Allerede før Flytoget startet sin virksomhet, tok Drammen Arbeiderparti initiativ til et møte med Flytogets ledelse for å få Drammen som endestasjon for (noen av) avgangene. Den gangen mente man at trafikkgrunnlaget ikke var stort nok. Det har endret seg. 27. november 2005 uttalte administrerende direktør i Flytoget til Drammens Tidende: "Vi vil gjerne til Drammen, men parkering er det største problemet." På det tidspunktet var sonderinger i gang for å komme fram til en avtale om bygging av parkeringshus ved stasjonen. Drammen kommune har hele tiden siden deltatt i arbeidet med å komme fram til en avtale og har også tilbudt seg å løse inn tomta og bygge parkeringshus for egen regning for å få fortgang i saken. Et parkeringshus vil også kunne bedre parkeringssituasjonen generelt. I dag er det 270 regulerte plasser, som er fullt belagt allerede ved 7-tiden om morgenen. Jernbaneverket uttalte noen dager før, 23. november 2005, at det "først i løpet av neste år" kunne tas en beslutning. Nå skriver vi 2008, snart 2009, men en beslutning er ikke tatt. Det har gjentatte ganger vært varslet nye, utsatte tidspunkter for flytog til Drammen, i løpet av 2007, sommeren 2008, januar 2008, sommeren 2008, høsten 2008. Det foreløpig siste er varslet i statsbudsjettet for 2009, der 23,5 mill kr er satt av til anleggsarbeider på stasjonen, slik at Flytoget kan starte fra Drammen 1. mai 2009. Nå er det også stilt spørsmål ved denne datoen. I Flytogets årsmelding fra 2007, kan en lese følgende:
"I mai 2009 utvider Flytoget sin operasjon til Drammen. Selskapet har forutsatt at det bygges en skikkelig parkeringsløsning ved stasjonen, og erfaringene fra året som har gått, er at dette kan ta lang tid å få til."
Situasjonen preges av en uklar rollefordeling med ansvarsfraskrivelse fra samtlige statlige aktører. Det kan ikke ha vært hensikten da en i sin tid valgte en organisering av viktige samferdselstjenester i separate bedrifter/etater. Allerede i april 2006 uttalte Jernbaneverket til Drammens Tidende:
"Vi er i ferd med å sluttføre en faglig vurdering av om dette er noe Jernbaneverket skal satse på. Det som ligger i denne vurderingen, er om staten skal betale parkeringshus, og da må vi ha en brukbar begrunnelse."
At Regjeringen nå i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 har signalisert at Flytoget kommer til Drammen fra 1. mai 2009, bør være begrunnelse god nok for en statlig etat. I tillegg har en de miljømessige begrunnelsene for at folk tar tog fra Drammen i stedet for bil. Fra Buskerudtinget (møteplassen for fylkets kommune-, fylkes- og stortingspolitikere) 20. oktober 2008 kommer et unisont krav om at staten ved eier nå går inn og rydder opp i situasjonen. Vi er også kjent med at Drammen kommune nylig selv har tatt direkte kontakt med samferdselsdepartementet om saken. Undertegnede fikk ansvaret for å formidle fra Buskerudtinget til samferdselsdepartementets politiske ledelse, den sterke anmodningen om å gripe inn. Det er herved gjort.