Dagrun Eriksen (KrF): Det er viktig at elevene sikres den undervisningen de har krav på og at avvik dokumenteres.
Hvordan mener statsråden at dette skal kunne kombineres med samtidig å gi god undervisning knyttet til den generelle delen av læreplanen, og hva vil han gjøre for å sikre at dette ikke går utover lærernes undervisningstid?
Begrunnelse
Etter den nasjonale debatten om tapt undervisningstid, har Regjeringen satt i gang en omfattende kartlegging av dette. Problemet er imidlertid at det fører til et svært byråkratisk system med pålegg om timetelling som tar mye av lærernes tid. Det innebærer at alle aktiviteter skal begrunnes "faglig", det vil si forankres i de fagspesifikke læreplaner. Deltakelse i for eksempel Operasjon Dagsverk eller andre tiltak som er ment å skulle være holdningsskapende, fremme miljø og trivsel eller fremme trafikksikkerhet o.l. kan vanskelig begrunnes ut fra fagspesifikke læreplaner. Dermed er mange usikre på hvordan en skal kunne sikre at den generelle delen av læreplanen også formidles på en god måte. Satt på spissen føler mange at de skal gjennomføre den generelle del av læreplanen uten å bruke tid på den.