Karin Andersen (SV): NSB melder at persontrafikken på Rørosbanen har økt mest i hele landet. Mange velger bane framfor å kjøre mange mil på en svært trafikkfarlig Rv 3. Togene er ofte sprengfulle og passasjerer må stå og noen ganger ikke komme med. På disse lange strekningene er ståplass ikke er akseptabelt tilbud.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til å leie inn vognmateriell slik at kapasiteten på gjeldende avganger kan økes og passasjerene få et tilbud som gjør at de blir varige jernbanebrukere og bilbruken reduseres?
Begrunnelse
Det er meget viktig å få både gods og persontransport over på bane, både av miljøhensyn, men også av hensyn til trafikksikkerhet, veivedlikehold og valgfrihet for de som ikke vil eller kan kjøre bil.
Noen strekninger er særlig utsatte når det gjelder trafikksikkerhet og økende gjennomgangstrafikk, særlig med tunge kjøretøy. Rv 3 gjennom Østerdalen er en slik strekning, der det er meget viktig å gi folk et transportalternativ som er miljøvennlig og trafikksikkert. Rørosbanen kan fylle en slik funksjon. Nå viser trafikkøkningen at mange flere ønsker å bruke banen, men kapasiteten er sprengt og kvaliteten på tilbudet blir derfor altfor dårlig til at en kan forvente at dette vil være passasjerer som blir faste kunder. Å måtte stå i 10 til 20 mil er ikke akseptabelt. Når en ikke engang kommer med, er selvsagt det ingen invitasjon til å velge miljøvennlig i framtida.
Når folk velger tog framfor bane er det viktig å sikre at de blir varige kunder og ikke skremmes vekk av manglende kapasitet og komfort på lange sterkninger.
Det er neppe mulig å øke antall avganger nå, men det burde være mulig å øke kapasiteten på de avgangene som går.
Jeg ber derfor om at det tas initiativ til å leie vogner for å øke kapasiteten og for å gi kundene akseptabelt kvalitet og kapasitet i forhold til behovet for plasser.