Arne Sortevik (FrP): Vinteren er for lengst kommet. Mange steder er også snøen for lengst kommet og bilistene har hatt sine første møter med snø og vinterføre på norske veier. Bilistene har klare forventninger om at veien skal være både brøytet og saltet slik at trafikken kan avvikles på en sikker måte. Landets 31 fjelloverganger gir de største utfordringene og er ofte rammet av stengning eller kolonnekjøring.
Regjeringen øker budsjettet for drift og vedlikehold, men hva gjøres spesielt for å bedre fremkommeligheten på vinterveiene?
Begrunnelse
Statens vegvesen har selv utarbeidet en oversikt som viser omfanget av stengte veier på landets fjelloverganger og bruk av kolonnekjøring. Omfanget av stengning er stort og bruk av kolonnekjøring er omfattende. Dette understreker de store utfordringene ved vinterdrift generelt og vinterdrift på høyfjellsovergangene spesielt.
Det er selvsagt bra at budsjettforslaget for 2009 har økning i midler til drift og vedlikehold av veinettet; et omfattende etterslep grunnet for små bevilgninger under flere regjeringer har økt vedlikeholdsetterslepet. De økte bevilgningene kan muligens forhindre ytterligere økning i vedlikeholdsetterslep, men ikke redusere omfanget av etterslep; det krever betydelig større innsats. Av midlene foreslått til drift og vedlikehold blir deler brukt på vinterdrift. Bilistene forventer god fremkommelighet og god sikkerhet på veiene også om vinteren og under vinterlige og vanskelige kjøreforhold. Mål og strategier for vinterdrift på veiene generelt og for veiene på høyfjellsovergangene spesielt er derfor viktig. Det er også ressursrammer og tiltak for å sikre god sikkerhet og god fremkommelighet.