Arne Sortevik (FrP): Gjennom media har en tidligere seksjonssjef i Statens vegvesen opplyst at E6-utbyggingen gjennom Østfold har blitt kraftig forsinket fordi Samferdsels-departementet og Finansdepartementet reduserte prognoser for trafikkutvikling på E6 i Østfold fremlagt av Statens vegvesen og Vegdirektoratet. Tidligere er det kommet frem at også veganlegg som ferdigstilles er basert på for lave trafikktall.
Hva gjør statsråden for å sikre at trafikkprognoser for vei som brukes i ny NTP 2010-2019 ikke reduseres i forhold til fagetatens vurdering?
Begrunnelse
Jeg har tatt opp denne problemstillingen på ulike måter før. Informasjon med påstand om at en reduksjon av trafikkprognosene fra Statens vegvesen av trafikken på E6 i Østfold til en tredjedel viser igjen at dette er en viktig problemstilling der det fortsatt mangler tydelig og troverdig avklaring. Det må sikres at så vel ny Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019 som enkeltvise nye vegprosjekt baseres på realistiske prognoser for forventet fremtidig trafikkutvikling. Dersom prognosene bevisst reduseres i forhold til faglig vurdering gjennom byråkratisk og/eller politisk overstyring kan dette medføre forsinket utbygging, utbygging med for lav kapasitet og ikke minst tap av liv og helse gjennom trafikkulykker på veger som er dårlig tilpasset trafikkmessige behov.