Arne Sortevik (FrP): Innenfor taxinæringen behandles hovedbil og reservebil ulikt avgiftsmessig. Hovedløyve får avgiftslette (nye bil) og mva-refusjon. Reserveløyve får bare mva-refusjon. Det innebærer at reservebil er langt dyrere i anskaffelse. Reservebil brukes til å ta unna trafikktopper og til spesielle oppdrag. Det er derved ulike økonomiske betingelser i samme næring.
Vil statsråden ta initiativ til at det i samråd med FD blir vurdert lik avgiftsmessig behandling av hovedbil og reservebil innen taxinæringen?
Begrunnelse
Bil på reserveløyve brukes til passasjertransport men er pga manglende avgiftslette ved kjøp langt dyrere i anskaffelse (og derved i drift) enn bil til hovedløyve.
Dette gir en betydelig skjevhet i næringens rammebetingelser og svekker grunnlaget for økonomisk drift samtidig som det også svekker muligheten for at det samlede tilbudet innenfor taxinæringen er best mulig tilpasset etterspørselen etter ulike typer taxitransport.