Gunnar Gundersen (H): I Glåmdalen den 5.1.09 signaliserer distriktssjefen i Statens vegvesen i Glåmdalen at det vil bli vurdert å sette ned fartsgrensene i 90-sonene på riksvegene i Glåmdalsdistriktene. Avstandene er store og mange pendler over store distanser for bl.a. å finne jobb. Rask kommunikasjon er viktig for verdiskaping. For lave fartsgrenser har kostnader knyttet til seg på samme måte som for høy fart har det.
Vil statsråden ta initiativ til at dette spørsmålet får en bredere vurdering enn en kan få inntrykk av i Glåmdalen?
Begrunnelse
Rask kommunikasjon er viktig for verdiskaping. Når fartsgrenser skal settes er det også viktig at man tar alle hensyn med i betraktningen. Det er potensielt store samfunnskostnader og det kan også føre til manglende forståelse for det øvre fartsnivået som settes, om de systematisk settes lavere enn det som vegens beskaffenhet gir grunnlag for. Det er derfor viktig at en drar med seg alle vurderingene ved endelig fastsettelse av fartsgrenser.
I artikkelen der det signaliseres at alle 90-soner skal bort, sies det samtidig at "et gjennomgangstrekk er at det ligger grove førerfeil til grunn og at vi er hjelpeløse i forhold til de feil som gjøres av førerne i trafikken. Men ellers fordeler dødsfallene i Glåmdalsregionen seg på ulike typer veier, og sprer seg både på alder og kjønn". Ungdom er heller ikke overrepresentert. I artikkelen er det intet som tyder på annet enn at ulykkene er tilfeldig fordelt. Da må en sette spørsmålstegn ved et så klart signal som "Vil ha vekk 90" som er overskriften i artikkelen.