Anders Anundsen (FrP): Mener statsråden at elevene i norsk grunnopplæring i dag får god nok opplæring i forhold til oppgaveskriving, plagiering og kildebruk i forhold til grensen for juks, og hvordan vil statsråden bidra til å redusere juks i høyere utdanning?
Begrunnelse
Dagsavisen kan 20. januar 2009 melde at rekordmange studenter ved universitetene i Bergen og Oslo i fjor jukset på eksamen, og at bruken av regelrett klipp og lim øker.
En av årsakene til dette kan selvfølgelig være at kontrollrutinene på universitetene har økt, men likevel er utviklingen skremmende og man skulle tro at studenter ved norske universiteter burde ha høyere modningsnivå enn som så.
I forbindelse med oppslaget i Dagsavisen spekuleres det også i om studenter ikke har lært seg regler for god kildebruk, og at holdningene hos studentene kan være svekket. Det kan altså være slik at jukset ikke er ondsinnet, men at studentene faktisk ikke vet bedre.
Norsk grunnopplæring skal bedre elevers refleksjonsnivå, og i læreplanene er det også understreket at elevene skal lære seg god kildebruk. Imidlertid er det mye som tyder på at studentene som blir uteksaminert fra videregående skole ikke er gode nok på dette, og at de ikke har de forkunnskaper universitetene setter krav om i forhold til oppgaveskriving, plagiering, sitatbruk og bruk av kilder.