Anders Anundsen (FrP): Kan statsråden på noen måte bidra til at dette viktige tilbudet innenfor helse og omsorg kan opprettholdes?
Begrunnelse
Mobil Personalarm (MPA) unikt tilbud til personer som av ulike årsaker, ofte medisinske, får redusert bevegelsesfrihet fordi de kan få illebefinnende eller lignende. Tjenesten er organisert som en mobil alarm som kan utløses ved eksempelvis medisinsk nød, i og utenfor mobilnettets dekningsområde. Brukere kan eksempelvis være eldre eller syke som av hensyn til egen sikkerhet og helse ikke våger bevege seg særlig utendørs, reise til hytta eller drive friluftsaktivitet av frykt for at et illebefinnende eller en ulykke inntreffer.
Ved å abonnere på MPA kan disse leve mer normale liv i visshet om at de vil bli funnet av helsepersonell dersom noe skulle inntreffe. Tidl. leder av 110-sentralen i Vestfold, Jan-Olav Vagle, har beskrevet samarbeidet med MPA slik i brev av 14.4.2008:
"110-sentralen i Vestfold har samarbeidet med MPA siden 2004 og har hatt alarmmottaket for deres ca 200 brukere av mobil person alarm gjennom nærmere tre år. Samarbeidet har gitt oppsiktsvekkende gode resultater, ikke minst på grunn av MPAs løsning for å eliminere feilutløste personalarmer. Etter tre års drift har MPA lykkes å oppnå en feilprosent overfor alarmmottaket som et tilnærmet null. Samtidig har de en mobil løsning som gir muligheten til å finne igjen mennesker utendørs, innendørs og utenfor mobildekning.
Standarden MPA har utviklet dekker både teknologi og logistikk i en kombinasjon som første gang i verden, gjør det mulig å drifte et mobilt personlig alarmsystem der brukerfeil og medfølgende feilutløste alarmer elimineres. Den månedlige oppfølgingen av bruker med oppdatering kritisk helse- og sikkerhetsinformasjon, gjennomgang av alarmbruk og funksjonskontroll av utstyr er en nøkkelfaktor, som ikke belaster vår organisasjon. Til gjengjeld får vi som sitter med alarmmottaket et best mulig utgangspunkt for å sette inn de rette tiltakene fra det øyeblikket en bruker utløser alarmen.
Denne helhetlige tilnærmingen gir en særdeles positiv effekt på resursinnsatsen til nødetatene, for brukerens trygghetsopplevelse og resursbruken i de øvrige etatene innenfor helse- og omsorgsarbeidet."
Etter spørrerens syn sier uttalelsene fra daværende leder av 110-sentralen i Vestfold alt om hvor viktig dette tilbudet er for de som benytter seg av tjenesten. Det sier også mye om hvilket utrolig potensial som ligger i å tilby tjenesten til flere enn de 200 brukerne som har vært i pilotprosjektet, som ved å få en slik trygghet vil oppleve å få en ny frihet og trygghet.
I dag er det kun politiets mobile voldsalarm og MPA som er direkte knyttet til det offentlige nødnettet.
Selskapet som har utviklet ordningen og som drifter den i dag, er kommet i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn av kapitalmangel under finanskrisen. Brukerne av tjenesten er alt varslet om at tjenesten vil opphøre om kort tid. Dette fremstår som dramatisk og unødvendig dersom et tilbud innenfor helsesektoren med det potensialet denne tjenesten har, skal bli lagt ned på grunn av forbigående økonomiske vanskeligheter.
Det er grunn til å tro at det offentlige vil spare store kostnader til søk og utrykning dersom tilbudet til MPA opprettholdes og videreutvikles. Samarbeidet med 110-sentralen i Vestfold mer enn antyder potensialet.