Laila Dåvøy (KrF): Vil statsråden sørge for at Sigrid Mathilde Tvedt blir sikret en løsning som gjør at hun får dekket sitt grunnleggende transportbehov nå som trygdebilen hennes ikke lenger er brukelig?
Begrunnelse
Avisen Strilen skriver 8. januar at 100 prosent uføre Sigrid Mathilde Tvedt på Fjeldsbø har en trygdebil som nå har sluttet å gå. Hun vil ikke få ny bil gjennom Nav før i 2012, siden hun fikk sin nåværende bil i 2002.
Så lenge bilen fungerte, var hun selvhjulpen. Men nå som bilen er utslitt til tross for flere reparasjoner, må hun be andre om hjelp. Hun har fått dekket utgifter til taxi hver mandag og onsdag til nødvendig lungebehandling i Åsane, men taxi til fastlegen har hun ikke rett på, siden hun ikke har fastlege på Bønes. Heller ikke transport til medisinske undersøkelser og operasjoner er lett å ordne.
Da hun hadde tilgang på bil hadde hun en helt annen livskvalitet enn det hun har nå. Da kunne hun komme seg til behandling, trening, fikk hentet varer og medisiner, i tillegg til at hun kunne hjelpe andre rundt seg. Nå må hun be andre om hjelp, og livssituasjonen er mye vanskeligere.
Jeg viser til Dokument 8:56 (2007-2008) om redusert gjenanskaffelsestid og kjørelengde for gjenkjøp av bil for funksjonshemmede, og Innst. S. nr. 222 (2007-2008) om saken, der en samlet Arbeids- og sosialkomité uttaler:
"Komiteen understreker betydningen av å ha en bilstønadsordning som sikrer drifts- og trafikksikre biler for funksjonshemmede som er avhengige av bil for å delta i arbeid og aktiviteter."