Anders Anundsen (FrP): Hvordan vil statsråden sikre at fylkesmannen i Hordaland, ved utdanningsdirektøren, forholder seg til nasjonale skolepolitiske retningslinjer og uttrykt politikk, samt trekker tilbake sine opprørske oppfordringer til skoleelevene i Hordaland, og ikke driver politikk på egen hånd i fremtiden?
Begrunnelse
Flere medier melder 5. februar 2009 at tidligere parlamentarisk leder i SV, nå utdanningsdirektør hos fylkesmannen i Hordaland, Kjellbjørg Lunde, hevder at det ikke er tillatt å pålegge elevene å gjøre lekser. Hun undergraver på den måten skolens og lærernes autoritet i utdanningsopplegget og oppfordrer til en form for oppvigleri på skolene, gjennom at elevene, med utdanningsdirektøren i ryggen, kan nekte å gjøre lekser.
Lunde hevder det ikke finnes hjemmel for å pålegge lekser og at det betyr at skolen ikke kan kreve at elevene gjør lekser. Etter spørrerens syn er det en meget snever form for rettsforståelse.
Utsagnet vitner også om en misforståelse av fylkesmannsembetets rolle. Fylkesmannen og derigjennom utdanningsdirektøren, skal sikre gjennomføringen av nasjonal politikk, ikke drive politikk eller fremstå som politisk aktør. Dette må naturligvis også gjelde for tidligere politikere i slike roller.
Det er neppe grunnlag for å hevde at det er utrykk for nasjonal politikk at skolen ikke har rett til å gi elevene hjemmelekser.
Utdanningsdirektøren går på denne måten på tvers av det som er nasjonal politikk på området og som har svært bred støtte i Stortinget.
I BT 5. februar 2009 fremgår det også at departementet har uttalt at Lunde har rett hva gjelder lovverket, men det må være en misforståelse dersom departementet hevder at lekser må ha særskilt hjemmel. Det at lekser ikke er spesifikt nevnt i opplæringsloven er naturligvis ikke til hinder for at lekser kan gis og at skolen kan gi pålegg til eleven om å utføre slike lekser.