Åse Michaelsen (FrP): Avgangsprøven bremser digital utvikling. Skoler som har IKT-basert eksamen skal kun ha tilgang til Internett for å hente eksamensoppgaver og levere eksamensbesvarelser.
Vil Statsråden vurdere en prøveordning hvor det åpnes opp for en digital avgangsprøve, i for eksempel faget norsk?
Begrunnelse
96 % av elevene på ungdomsskoletrinnet bruker Internett daglig, og for en stor del brukes også den sosiale web,en til kommunikasjon. Det er skolens oppgave å vite om og forstå ungdom og ungdomskulturen for å kommunisere bedre med elevene, finne nye veier til kunnskapsformidling, og for å bygge videre på kunnskap og interesse som allerede er tilstede hos den enkelte.
Slik er det ikke når eleven skriver og leverer sitt skolearbeid. Eleven skriver for læreren, læreren er mottaker (og dommer). Mange lærere har sett det enorme potensialet som ligger i skriftlig, prosessorientert arbeid, og ønsker nytenkning i bruken av det digitale verktøyet i skolen. Det kan føles lite relevant for næringslivets behov, når elevene sitter en og en og samler faktakunnskap når næringslivet er avhengig av at den enkelte kan arbeide i team, dele kunnskap og ferdigheter samt gjøre hverandre gode. Mange kommuner har innført gratis PC til elevene på ungdomsskoletrinnet, hvor masse tid og ressurser brukes på å øke den digitale kompetansen.
Det blir fokusert på samarbeidsmåter, kildevurdering, blogger og å si noe om hvorfor eget valg av digitale ressurser og arbeidsmåter tjener hensikten i den tro at dette vil gi uttelling ved skoleslutt, men ingen av disse ferdighetene blir elevene prøvd i.
Ingen elever får vist sin digitale kompetanse ved avgangsprøven, og det kan synes som om digitale skoler taper på å være digitale. Skolene kan ikke vektlegge digital kompetanse så lenge slik kompetanse ikke blir målt.
Med basis i noen av disse arbeidsmåtene skulle det ikke være vanskelig å utarbeide en god og hensiktsmessig digital avgangsprøve som honorerer elever og skoler som bruker ressurser til å tenke langsiktig og fremtidsrettet.