Øyvind Halleraker (H): Dersom forvaltningsreformen gjennomføres slik den er beskrevet i lovforslaget om reformen, og veglovens § 7 ikke følges, slik forslag til nytt tredje ledd i veglovens § 62 beskriver, hvilke kostnader vil overføring av øvrig riksvegnett og øvrige riksvegferjer medføre for fylkeskommunene og Oslo kommune, relatert til samferdsel?
Begrunnelse
Fylkeskommunene og Oslo kommune får ved gjennomføring av forvaltningsreformen ansvaret for et langt større vegnett enn i dag, ved at ansvaret for øvrig riksvegnett og øvrige riksvegferjer i det vesentligste skal overføres til fylkeskommunene fra 01.01.2010.
I høringsuttalelsene til Ot.prp. nr. 10 skriver 14 fylkeskommuner, en rekke kommuner og bl.a. LO at de forventer at Staten kompenserer for manglende vedlikehold og/eller venter med overføring av øvrige riksveger inntil standarden på disse er tilfredsstillende.
Det henvises i en rekke av høringssvarene til veglovens § 7:
"Etter at fylkeskommunen - i Oslo kommunen - har uttala seg, kan departementet gjere vedtak om at riksveg skal leggjast ned eller gjerast om til fylkesveg eller til kommunal veg.
Etter at kommunen har uttala seg, kan fylkeskommunen gjere vedtak om at fylkesveg skal leggast ned eller gjerast om til kommunal veg.
Kommunen kan gjere vedtak om at kommunal veg skal leggast ned.
Vedtak etter første og andre ledd kan likevel ikkje settast i verk utan at vegen oppfyller tekniske krav etter nærare retningslinjer gitt av departementet."
I Samferdselsdepartementets høringsnotat "Forvaltningsreformen - høringsnotat med forslag til endring i veglov av 21. juni 1963 nr. 23 og vegtrafikklov av 18. juni 1965 nr. 4 foreslås det bl.a.
"§ 62 nytt tredje og fjerde ledd: Samferdselsdepartementet kan med samtykke fra Stortinget legge ned og ta opp riksveger i samband med gjennomføring av forvaltningsreformen uten at føresegnene i §§3 og 7 er følgt."