Harald T. Nesvik (FrP): Undertegnede viser til at kategoriseringen av sykepleierutdanningen medfører et relativt lavt tilskudd per elev. Det vises videre til bladet sykepleien fra 29. januar, hvor det kommer frem at kvaliteten på praksisen betegnes som svært varierende.
Er statsråden fornøyd med hvordan systemet knyttet til sykepleierutdanning fungerer, og vil han eventuelt føre en dialog med kunnskapsministeren knyttet til å iverksette tiltak som fører til forbedringer?
Begrunnelse
Undertegnede viser til at kategoriseringen av sykepleierutdanningen medfører et relativt lavt tilskudd per elev. Det vises videre til bladet Sykepleien fra 29. januar, hvor det kommer frem at kvaliteten på praksisen betegnes som svært varierende.
Undertegnede er av den oppfatning at sykepleiere vil være en svært viktig yrkesgruppe for å møte de utfordringer man står ovenfor i pleie- og omsorgstjenestene i årene fremover, og at det derfor må legges til rette for at kvaliteten og omfanget av utdanningsforløpet er av en slik art at mange ønsker å velge denne utdanningen.
De politiske signalene må derfor være at man ønsker å satse på sykepleierutdanning.
Undertegnede har videre mottatt signaler om at statens autorisasjonskontor fører en praksis med godkjenning som kan omtales som lettvint, sett i forhold til de krav til praksis som ligger i systemet.
Det kan derfor være behov for å iverksette tiltak som sørger for å heve kvaliteten på praksisdelen av studiet, slik at studentene har fått den kompetansen de har krav og behov for.
Det bes derfor om statsrådens redegjørelse knyttet til situasjonen for sykepleierstudentene, både hva gjelder tilskuddsnivå per elev, men også i forhold til kvaliteten på praksisplasser, sett opp i mot autorisasjonskontorets godkjenningsordninger for denne studentgruppen.