Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:776 (2008-2009) Innlevert: 24.02.2009 Sendt: 25.02.2009 Besvart: 04.03.2009 av samferdselsminister Liv Signe Navarsete
Arne Sortevik (FrP): Forvaltningsreformen innebærer at også øvrige riksveiferjeforbindelser i det vesentlige skal overføres til fylkeskommunene. I høringsbrev om reformen sier Samferdselsdepartementet at behovet for nasjonale føringer om krav til ferjemateriell i fylkesvegsamband vil bli vurdert på et senere tidspunkt. Jeg legger til grunn at fremtidig kvalitetskrav til dagens ferjeforbindelser og finansiering av disse blir behandlet i ny Nasjonal transportplan for 2010 - 2019. Kan statsråden bekrefte at kvalitet og finansiering av riksveiferjer blir avklarende behandlet i ny Nasjonal transportplan?
Liv Signe Navarsete: I framlegget til NTP 2010-2019 vil riksvegferjedriften og forholdet til forvaltningsreformen bli behandlet. På samme måte som i NTP 2006-2015 vil NTP 2010-2019 inneholde økonomiske rammer og langsiktige standardmål for riksvegferjedriften. Endelige bevilgninger vil på vanlig måte finne sted i de årlige budsjettene. På samme måte vil standard for det enkelte ferjesamband bli fastsatt av ansvarlig myndighet i forbindelse med utlysning av anbud og eventuell reforhandling av inngåtte avtaler med rederiene.Når fylkeskommunene overtar ansvaret for ferjesamband gjennom forvaltningsreformen, vil fylkenes ansvar for ferjesambandene være tilsvarende det ansvaret fylkeskommunene i dag har for lokal kollektivtrafikk. Dette innebærer at fylkene overtar ansvaret i forhold til frekvens, kapasitet, åpningstider, takster med videre. Fylkeskommunene vil da tre inn i de avtalene staten i dag har med rederiene på riksvegferjesambandene. Det er en forutsetning for reformen at fylkeskommunene samtidig får tilført midler for å dekke de inngåtte avtaleforpliktelsene, slik at en sikrer finansiering av videre drift. Et formål med å overføre oppgaver til fylkeskommunene, er at lokale myndigheter selv skal kunne utforme tjenester lokalt i tråd med innbyggernes ønsker og behov. Statlige føringer i form av lov eller forskrift er sterke styringsvirkemidler, og bør bare benyttes med begrunnelse i overordnede nasjonale hensyn. Det er på denne bakgrunn Samferdselsdepartementet har behov for å vurdere behovet for nasjonale føringer om krav til ferjemateriell i fylkesvegsamband nærmere, jf. departementets høringsnotat om forvaltningsreformen av 16. januar i år.