Arne Sortevik (FrP): Flytrafikken til og fra Avinors lufthavner gikk i februar 2009 ned med 10,7 % sammenlignet med i fjor. Utenlandstrafikken gikk ned med hele 14,2 % og innenlandstrafikken med 8,9 %. Dette er alvorlig for Avinors inntekter som er basert på ulike former for brukerbetaling og ikke statlige bevilgninger. Avinor har et omfattende investeringsprogram bl.a. for å møte myndighetspålagte tiltak vedr. utvidet sikkerhetsområder og lysanlegg.
Vil statsråden vurdere tiltak for å redusere belastningen på selskapet?
Begrunnelse
Avinor har i flere år vært selvfinansiert. I 2008 overførte Avinor ca. 1 mrd. kr. av overskuddet fra de største lufthavnene til driften av det øvrige lufthavnnettet. Avinors inntekter er basert på inntekter fra de reisende. Færre reisende gir lavere inntekter. I økonomisk krisetid må det påregnes at flytrafikken reduseres. Planlagte investering står derfor i fare for å bli utsatt. Dette kan ha konsekvenser for både sikkerheten på bakken og for de bygge- og anleggsfirma som får kansellert eller utsatt oppdrag som var planlagt igangsatt. Jeg håper derfor statsråden også vil se på tiltak for å lette situasjonen for Avinor. Avklaring av utbyttepolitikk der staten som eneeier signaliseres o-utbytte og statlig finansiering av myndighetspålagte investeringer kan være gode tiltak. Jeg peker også på at statlig kjøp av lufthavntjenester på regionalnettet kan brukes for å gi selskapet større økonomiske muligheter til å gjennomføre planlagte investeringer i en periode med mindre trafikk og derved mindre inntekter og håper at statsråden også vil se på dette tiltaket.